Scheepsbouwer Royal IHC heeft 250 werknemer onslagen bij haar werf in Krimpen en de activiteiten overgeplaatst naar IHC in Kinderdijk. Reden is de stagnerende vraag waarbij gewezen wordt naar zware concurrentie uit Azië.
Door een tegenvallende orderintake is Royal IHC gedwongen haar activiteiten in Krimpen tijdelijk neer te leggen en de activiteiten onder te brengen bij IHC in Kinderdijk. De redenen voor de verplaatsing zijn praktisch: Zo is in de locatie Kinderdijk ook een metaalbedrijf aanwezig voor interne diensten.
Door het besluit komen 250 mensen op straat te staan. Het AD geeft aan dat er voor de werknemers een goed sociaal plan voorligt. Het wijst daarnaast op de krappe arbeidsmarkt waardoor het voor technisch personeel makkelijk lijkt nieuw werk te vinden.
Scheepsbouw door zwaar weer
Voor de scheepsbouwer is de toekomst mogelijk onzekerder. Het gaat gebukt onder hevige concurrentie uit Azië waardoor de orderportefeuille leeg blijft. Het is niet de enige scheepspecialist die om deze reden op zijn tandvlees loopt. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld al het faillissement uitgesproken over Van Voorden uit Zaltbommel, de laatste Nederlandse fabrikant van scheepsschroeven. Dat bedrijf, dat ruim 110 jaar bestond, was al jaren verlieslatend.