Scheepsbouwer Royal IHC heeft 250 werknemer onslagen bij haar werf in Krimpen en de activiteiten overgeplaatst naar IHC in Kinderdijk. Reden is de stagnerende vraag waarbij gewezen wordt naar zware concurrentie uit Azië.
Door een tegenvallende orderintake is Royal IHC gedwongen haar activiteiten in Krimpen tijdelijk neer te leggen en de activiteiten onder te brengen bij IHC in Kinderdijk. De redenen voor de verplaatsing zijn praktisch: Zo is in de locatie Kinderdijk ook een metaalbedrijf aanwezig voor interne diensten.
Door het besluit komen 250 mensen op straat te staan. Het AD geeft aan dat er voor de werknemers een goed sociaal plan voorligt. Het wijst daarnaast op de krappe arbeidsmarkt waardoor het voor technisch personeel makkelijk lijkt nieuw werk te vinden.
Voor de scheepsbouwer is de toekomst mogelijk onzekerder. Het gaat gebukt onder hevige concurrentie uit Azië waardoor de orderportefeuille leeg blijft. Het is niet de enige scheepspecialist die om deze reden op zijn tandvlees loopt. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld al het faillissement uitgesproken over Van Voorden uit Zaltbommel, de laatste Nederlandse fabrikant van scheepsschroeven. Dat bedrijf, dat ruim 110 jaar bestond, was al jaren verlieslatend.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…