Actueel

Scheepsschroeven-gieterij Van Voorden na 110 jaar failliet

Van Voorden in Zaltbommel, de laatste Nederlandse fabrikant van scheepsschroeven, is na een roemruchte geschiedenis van 110 jaar failliet verklaard.  Vijf jaar geleden kon nog een doorstart worden gemaakt, maar de curator verwacht dat dat deze keer niet lukt. 38 werknemers verliezen hun baan.

Van Voorden uit Zaltbommel werd in 1912 door de gelijknamige familie opgericht. De gieterij die vanaf de start schroeven maakte voor de scheepsvaart kent een roemruchte geschiedenis in de Brabantse stad en gold jarenlang als een belangrijke werkgever.

De gieterij worstelde al jarenlang met de malaise in de scheepvaart en baggerindustrie. Vooral de toenemende concurrentie uit China en Turkije speelde het bedrijf parten. Schepenbouwers lieten de hoogwaardige schroeven uit Nederland steeds vaker links liggen waardoor het aantal orders bij Van Voorden steeds verder terugliep.

Doorstart in 2017 bracht niet het verwachte resultaat

In 2017 ging het metaalbedrijf hierdoor voor de eerste keer failliet. Eigenaar Andus Group, tevens de grootste schuldeiser, besloot toen nog met de helft van het personeel een doorstart te maken. Nevenactiviteiten, zoals de reparatie van scheepsschroeven, werden toen stopgezet.

Doorstart bracht niet van het moederbedrijf ervan verwacht had. De concurrentie bleef hevig en mede door corona was de markt voor scheepsschroeven slecht. Dit in combinatie met de stijgende grondstofkosten werd het bedrijf te veel. In de eerste negen maanden van 2021 werd een verlies van € 1,4 miljoen euro genoteerd. In 2020 bedroeg het verlies 200.000 euro op een omzet van  7,6 miljoen euro.

Diverse kranten berichtten enkele dagen geleden over het faillissement dat feitelijk al op 12 december was uitgeroepen door de rechtbank in Zutphen. Of ontslagen personeelsleden elders bij de Andus Group ondergebracht kunnen worden, is onduidelijk. De verantwoordelijke voor het dossier bij het bedrijf in Vianen was vandaag onbereikbaar voor commentaar.

Een doorstart van het Brabants maakbedrijf lijkt niet aan de orde. De curator geeft in onder andere het Brabants Dagblad aan dat dit weinig kans van slagen heeft. Daardoor lijkt na 110 jaar een einde gekomen aan de rijke geschiedenis van de gieterij, de laatste scheepsschroeven van Nederland.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago