Bedrijven die de cijfers van hun onderneming goed, overzichtelijk en bij de tijd hebben en houden, doen het financieel beter dan de bedrijven die niet beschikken over een accuraat financieel inzicht. Dit is de conclusie uit het deze week verschenen onderzoek van het ING Economisch Bureau ´Tussen ratio en gevoel´.
‘We hebben gekeken naar het financiële inzicht dat bedrijven hebben in hun productie, hun klanten en hun personeel. Ook zien we een toenemend belang om personeel meer te betrekken bij de resultaten van de onderneming. Bijvoorbeeld om begrip te krijgen voor een flexibelere inzet door het jaar heen. Hierbij valt het ons op dat bedrijven die de cijfers goed voor elkaar hebben, het financieel beter doen’, vertelt Rindert Ekhart sectormanager Industrie bij ING. ‘Je ziet ook dat deze bedrijven veel beter inspelen op fluctuaties in de vraag als gevolg van bijvoorbeeld prijsstijging of -daling van grondstoffen. Nogal eens leiden prijsstijgingen tot een tijdelijke “kopersstaking”, terwijl bestellingen weer binnenkomen als de markt prijsdalingen verwacht. Het is dan hollen en stilstaan. Met een goed inzicht in de ontwikkeling bij afnemers kunnen ondernemers een betere inschatting maken van de benodigde productie-uren en capaciteit. Ze sturen dus tijdiger bij bij vraaguitval of juist een aantrekkende vraag.’ Deze bedrijven komen financieel gezonder door turbulente tijden.
Snel inschatten
Dit heeft ook zo zijn effecten op de contacten met kredietverstrekkers, waaronder banken. ‘Als bank kunnen we met actuele cijfers een betere beoordeling maken over eventuele kredietaanvragen. Het vergemakkelijkt de onderlinge communicatie. Actueel en helder inzicht in de cijfers en de verwachtingen betekent dat we samen met de ondernemer snel kunnen inschatten hoe het financiële verloop zou kunnen zijn.’ Ekhart geeft een voorbeeld. ‘Als bedrijven in maart 2013 hun financieel jaaroverzicht over 2012 gereed hebben, is er vaak ook al een beeld hoe het eerste kwartaal van het nieuwe jaar verloopt. Komen bedrijven pas in november met de cijfers van het jaar daarvoor, is het natuurlijk veel moeilijker om in een eerder stadium een financieel beeld te krijgen. Adequate tussentijdse cijfers zijn dan vaak ook niet voorhanden. De eventueel noodzakelijke maatregelen blijven dan vaker uit of worden met vertraging doorgevoerd.’
Eigen boezem
‘Maar de banken moeten ook hun hand in eigen boezem steken,’ erkent Ekhart. ‘Ik denk dat we als kredietverstrekker de ondernemers duidelijker moeten aangeven welke kengetallen en aanpalende gegevens we nodig hebben om te komen tot een goed kredietbeheer. De gegevens die we nodig hebben, willen nog wel eens verschillen bij de diverse typen ondernemingen. Bovendien moet de uitwisseling van de juiste informatie tijdig ingeregeld zijn, zodat dat voor elkaar is, als er snel geschakeld moet worden. Dat komt de financierbaarheid van de Nederlandse industrie uiteindelijk ten goede.’
Bijgaand het volledige rapport Tussen ratio en gevoel
2019380_Sectorvisie Maakindustrie_v3LR. |