Al bij de ontwikkeling van een nieuwe vorkheftruck moet de ontwerper rekening houden met de montage. Ook moet hij ervoor zorgen dat het voertuig dat hij voor ogen heeft binnen een bepaalde tijd kan worden geproduceerd. De bouw van de nieuwe driewielige vorkheftruck met drie wielen RX 50 NE van Still stelt de montage voor een dubbele uitdaging: deze moet hoge draaimomenten op moeilijk toegankelijke plaatsen mogelijk maken. Om deze schroefverbindingen te realiseren is in de planningsfase voor de nieuwe vorkheftruck de hulp van Atlas Copco Tools ingeroepen. Het resultaat van deze samenwerking is een intelligente Tensor-ST-moeraanzetter aan een driedimensionaal beweegbare articulated arm. Naast ergonomische voordelen ondersteunt de Tensor ST ook een hoog niveau kwaliteit en proceszekerheid bij Still. Want door de moeraanzetter wordt het de monteur vrijwel onmogelijk gemaakt om een schroef over te slaan of een verkeerd aanhaalmoment uit te oefenen. Ondanks de positieve ervaringen worden bij Still alle schroefverbindingen nog een tweede keer gecontroleerd. Daarvoor stuurt de besturing van het elektronisch werktuig alle moeraanzetter gegevens via het bedrijfsethernet naar de kwaliteitsborging. Alle schroefverbindingen van een vorkheftruck worden per apparaat in een database opgeslagen.
INFO: Atlas Copco, www.atlascopco.com
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…