Schweissen und Schneiden: EWM toont wereldprimeur met alternatief voor laserlassen

De innovatie van EWM is een gezamenljke ontwikkeling van Kjellberg (ook op de beurs) en de TU Dresden. De innovatie van EWM is een gezamenljke ontwikkeling van Kjellberg (ook op de beurs) en de TU Dresden. Ze ontwikkelden een proces genaamd focusArc, dat een zeer smalle lichtboog genereert. Het is getest en inmidddels in gebruik bij de automobielproducenten VW en BMW.

Volgens Dieter Schnee van EWM levert dit een verbindingssnelheid en een naadkwaliteit op die vergelijkbaar is met laserlassen. ‘De investeringen bedragen echter slechts een fractie van die van een laserlasinstallatie zoals je die in de automobielindustrie ziet.’ De installatie kost minder dan 100.000 euro. Ook de energiebesparing is gigantisch: 90 procent. Kjelberg levert dezelfde technologie, met een stroombron van EWM.

CMT Advanced

Fronius laat een doorontwikkeling van het CMT-proces zien. Vier jaar geleden pakte Fronius uit met Cold Metal Transfer, een lasproces waarbij de warmteinbreng sterk gereduceerd wordt. Dit jaar laten de Oostenrijkers in Essen het CMT Advanced zien. Hierbij wordt wisselstroom gebruikt. Het resultaat is dat je met dezelfde energie-inbreng 60 procent meer smelt krijgt.

Ook zijn er heel andere toepassingen mogelijk, meent R&D-chef Heinz Häckl, bijvoorbeeld het verbinden van metaal met kunststof of composieten op een dusdanige wijze, dat de verbinding extreem zwaar kan worden belast. Een andere innovatie van Fronius is een virtueel lasstation. Hier kunnen lasser worden geschoold in het handlassen zonder dat ze daadwerkelijk materialen en toevoegmaterialen gebruiken.

Schweissen und Schneiden duurt nog tot en met zaterdag 19 september 2009. 

 

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

11 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago