De segmentdeur voor de tweede sluiskolk van Sluis Eefde is dinsdagochtend succesvol geplaatst. Met de montage van de segmentdeur zijn nu beide zijden van de nieuwe sluis voorzien van deuren. De puntdeuren aan de andere kant van de sluis werden in mei geplaatst.
Dinsdagochtend rond 08.00 uur is het schip met de segmentdeur de sluis ingevaren en direct daarna ingehesen. Omstreeks 9:30 uur hing de segmentdeur op zijn plek en kon gestart worden met de montage. De segmentdeur is ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra. Donderdag 4 juli vertrok de deur per schip vanaf de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Na 16 uur varen kwam de segmentdeur aan bij Sluis Eefde.
Aandrijving uniek
De sluis krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders, waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.
Waarom een segmentdeur?
De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur met deze afmeting van circa 15 meter breed en 5 meter hoog, is uniek in Nederland. Het voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur gemakkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik.
Rijkswaterstaat toont in een timelapse hoe de segmentdeur is gebouwd: