Categories: Actueel

Segmentdeur tweede sluiskolk Eefde geplaatst

Dinsdagochtend rond 08.00 uur is het schip met de segmentdeur de sluis ingevaren en direct daarna ingehesen. Omstreeks 9:30 uur hing de segmentdeur op zijn plek en kon gestart worden met de montage. De segmentdeur is ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra. Donderdag 4 juli vertrok de deur per schip vanaf de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Na 16 uur varen kwam de segmentdeur aan bij Sluis Eefde.

Aandrijving uniek

De sluis krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders, waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.

Waarom een segmentdeur?

De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur met deze afmeting van circa 15 meter breed en 5 meter hoog, is uniek in Nederland. Het voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur gemakkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik.

Rijkswaterstaat toont in een timelapse hoe de segmentdeur is gebouwd:

 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

18 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago