Serrebouwer Serbo uit Nijverdal failliet

Serbo telde vorig jaar nog zestig werknemers en presenteerde zich als de grootste serrebouwer van Nederland. Het faillissement is door de directie aangevraagd, die momenteel onbereikbaar is voor commentaar. De leiding zou aansturen op een doorstart.

Serbonne Inspiratiepark

Wat er met de Nijverdalse verkoopshowroom Serbonne gaat gebeuren is nog niet duidelijk. In het in 2010 geopende winkelpark werkt Serbo samen met meerdere partners op het vlak van woningbouw en -inrichting. In het pand hebben 24 bedrijven een showroom ingericht.

Succesverhaal

Afgelopen zomer was Gert Jan Keupers gastheer van een PKM-discussiemiddag voor ondernemers uit de metaalindustrie. Tijdens deze bijeenkomst op het Serbonne Inspiratiepark deed Keupers zijn succesverhaal uit de doeken. Keupers: ‘Toen ik hier kwam, wist ik niets van serres, de bouwwereld of van marketing. Maar mijn doel was heel duidelijk: wereldkampioen in Nederland worden op het gebied van serres verkopen. Om dat te bereiken ben ik naar conculega’s gegaan en heb ze het hemd van het lijf gevraagd. Met Serbo hebben we ons toen helemaal toegelegd op het verkopen van serres en zijn we ons gaan richten op de consumentenmarkt. Toen ik op een zaterdag met mijn vrouw naar allerlei verschillende winkels toe moest om de spulletjes te kopen die zij in het tijdschrift VT Wonen had gezien, kwam ik op een geweldig idee. Voor ons als mannen is het erg vermoeiend om een hele dag naar verschillende woonwinkels te moeten. Ik bedacht Serbonne Inspiratiepark, het platform voor wonen en verbouwen voor de consumentenmarkt. Door de bouwkolom om te keren, kunnen consumenten zelf hun producten uitkiezen zonder dat er een aannemer tussen zit.’ Keupers gebruikt de niet centrale ligging van zijn inspiratiepark als handige marketingtool. ‘Een bezoek aan Serbonne Inspiratiepark moet onderdeel zijn van een gezellig dagje uit, eventueel met hotelovernachting of fietstocht door het Twentse landschap Ik kan alles regelen voor onze klanten.’ Zijn enthousiasme en gedrevenheid lijken hem heel makkelijk af te gaan, maar niets blijkt minder waar als Keupers terloops twee dikke boekwerken met zijn marketingstrategie op tafel gooit. ‘Jullie dachten toch niet dat ik alles uit de losse pols doe’, grapt Keupers. ‘Ik heb me hier bijzonder goed in verdiept, en lees alle marketingbladen. Ik bel veel, ga op bezoek bij concurrenten, laat mijn verkopers profielen van potentiële klanten maken en mijn klanten zijn mijn beste adviseurs en medewerkers.’ Het harde werken van Keupers is in 2007 beloond met de Metaalunie Marketing Award.

De redactie

Recent Posts

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

18 uur ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

20 uur ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

21 uur ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

21 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

21 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

22 uur ago