Het gratis toegankelijke Service & Maintenance Congres (SMC’15) wordt georganiseerd door Mikrocentrum op donderdag 5 februari 2015 in het Amrâth Hotel Brabant in Breda. Het congres kent drie sporen: Service, Maintenance en Technology. Daarin gaat het over de veranderende servicebehoeften en -verwachtingen van klanten, de noodzaak van kostenreductie en productiviteitsverbetering (slimmere onderhoudsmethodieken) en state-of-the-art ontwikkelingen en toepassingen van technologie in de service- en onderhoudspraktijk.
De dagen van ‘gratis’ service en puur reactief onderhoud liggen achter ons, stelt Herman van Wierst, manager Service & Maintenance bij Mikrocentrum. ‘Service en onderhoud bieden een belangrijke kans voor groei en kostenbeheersing, maar waar moet je als bedrijf beginnen om deze potentiële waarde te realiseren en wat zijn de belangrijkste succesfactoren? Hoe kun je inspelen op steeds snellere veranderingen en hoe dragen service en onderhoud bij aan strategische wendbaarheid, concurrentievermogen en winstgevendheid van je onderneming? Welke strategie moet je hanteren, welke optimalisaties moet je plegen en welke IT-systemen zijn nodig voor?’
Waardecreatie rond service en onderhoud draait om samenwerking, aldus Henk Akkermans, hoogleraar in Tilburg en wetenschappelijk directeur bij DI-WCM (Dutch Institute World Class Maintenance) in Breda. ‘Hoe kunnen industriële partijen die met elkaar samenwerken ook rond maintenance waarde creëren. Bijvoorbeeld met data-uitwisseling.’
Op SMC’15 vertelt Akkermans over zijn onderzoek naar Condition Based Maintenance (CBM) in de procesindustrie en de rol van ‘big data’. Bedrijven pikken dit gedachtegoed op. Zoals Bakker Repair + Services in Sliedrecht, dat service en onderhoud verzorgt voor de zware industrie. Directeur Ton Klinkenberg is op het congres. ‘Wij onderscheiden ons door snel en flexibel te reageren. Uitval van een elektromotor of generator is voor de klant productiestilstand. Dus moeten wij met kennis, zoals trendanalyses en condition monitoring, snel acteren.’
Sitech Services, de onderhoudsorganisatie van asset owners op Chemelot bij Geleen, en Stork spreken ook op SMC’15. ‘Wij laten zien dat je door samenwerking in de keten maintenance voor asset owners beter kunt organiseren, waardoor je lagere kosten, betere beschikbaarheid en first-time-right kwaliteit kunt bieden. Voor specifieke zaken werken wij nauw samen met partners als Stork. Zij hebben voor alle appendages een verbeterplan gemaakt, dat potentieel 1,7 miljoen euro aan kosten en derving bespaart.’
Met het slim en innovatief organiseren van onderhoud valt veel te winnen. Nedtrain doet het met zijn locatiestrategie, waarvoor het de Maintenance Awareness Award 2014 van DI-WCM won. Marten Busstra, Business Improvement Manager, is op SMC’15 aanwezig: ‘We hebben vier locaties zo gekozen dat we defecte treinen snel kunnen innemen en herstellen. De investering in die centra doen we samen met onze klant NS. Die krijgt daarvoor een hogere materieelbeschikbaarheid terug.’
Johan Wolt, door NVDO en iMaintain uitgeroepen tot Maintenance Manager 2014, vertelt op SMC’15 over zijn verbeteraanpak voor het onderhoud van de monochloorazijnfabriek van AkzoNobel in Delfzijl. ‘Het belangrijkste was zo snel mogelijk het aantal storingen omlaag brengen. Als je stabieler produceert, da kun je de bottlenecks beter analyseren, zodat je weet welke modificaties het meest effectief zijn om de capaciteit te vergroten. Zo kun je met geringe investeringen grote waarde realiseren.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…