S&H Productfulfilment is constant bezig met het verbeteren en innoveren van processen. Met hulp van Dalosy en Vocollect schakelde S&H over naar voicepicking én packing. Gepickte goederen op de kar worden opnieuw gepickt op consumentenniveau. Dat is volgens het bedrijf een unicum; geen enkel ander Nederlands bedrijf maakt namelijk gebruik van voicepacking.
S&H verwerkt de respons van bedrijven en consumenten die schriftelijk, telefonisch of via internet producten bestellen, kopen of aanvragen. S&H verzorgt daarnaast het voorraadbeheer, de opslag, het pick- and packproces en de verzending van goederen. Maandelijks verwerkt het bedrijf tussen de 100.000 en 150.000 orders, verpakkingen en verzendingen voor een zestigtal klanten zoals Douwe Egberts, Mars, Unilever, Coca-Cola, Whiskas en Heineken. T
Ton Blom, Manager Operations bij S&H licht toe: ‘We leveren 30.000 verschillende artikelen, dit maakt onze logistiek ook zo veelzijdig.’ Alle artikelen worden in de twee magazijnen in Moerdijk opgeslagen, 9.000 ervan zijn altijd beschikbaar. Daarna worden ze verpakt op consumentenniveau en herverdeeld. 90 procent van alle zendingen blijft in Nederland. De overige 10 procent gaat naar andere West-Europese landen.
Concurrentie voorblijven
Als marktleider wil S&H voortdurend innoveren om zo haar positie te kunnen handhaven. S&H gebruikte in het verleden papieren picklijsten om de bestellingen klaar te maken. Die manier van werken verliep zo goed als foutloos, maar S&H wilde nog meer realiseren op het vlak van snelheid en efficiëntie. Blom: ‘Het verschil in tijdswinst door handenvrij te picken in plaats van voortdurend een papieren picklijst af te vinken, spreekt voor zich. Bovendien konden we door te investeren in voice, onze concurrentie opnieuw een stap voor zijn. Het is vrij uitzonderlijk dat een bedrijf met een relatief kleine omvang, zoals S&H overschakelt naar voice.’
Sinds de zomer van 2008 gebeurt het orderverzamelen aan de hand van voicepicking. Nadat S&H op een beurs in de Verenigde Staten had gezien dat ze efficiëntie konden realiseren met voice, klopte het bedrijf aan bij Dalosy, de Benelux partner van Vocollect. In eerste instantie werd voice gebruikt voor de picking. Orders die op de website van een opdrachtgever worden geplaatst, worden direct elektronisch doorgestuurd naar het ERP-systeem van S&H. De orders worden aan de hand van voice verzameld met behulp van grote karren, die stuk voor stuk ruimte hebben voor anderhalve kubieke meter artikelen. De volle karren worden gestald bij de twintig paktafels, waar de verzamelde artikelen per order bij elkaar gezocht en vervolgens worden ingepakt volgens de aanwijzingen die met de order zijn meegestuurd en die op een scherm te lezen zijn, het zogenaamde packing. Sinds vorige maand is Vocollect Voice ook in gebruik voor het packing proces en vervallen de huidige beeldschermen. Na het inpakken vindt via gewichtsmeting nog een laatste controle plaats. Als dat geen problemen oplevert, gaan de artikelen vier uur na ontvangst van de order de deur uit. De papieren picklijsten houden de medewerkers achter de hand. In totaal zijn er 24 terminals beschikbaar.
Unicum
Voor de communicatie tussen de Vocollect Talkman terminal en het ERP van S&H ontwikkelde Dalosy een eigen software, het Voice Control System (VCS). Op die manier ontstaan oplossingen richting ERP die moeilijk met de standaard componenten van Vocollect kunnen worden ingevuld. De tijdwinst die S&H behaalt dankzij het gebruik van voice is opmerkelijk. Niet alleen het picken gaat dubbel zo snel, ook een aantal controles dat vroeger handmatig gebeurde, wordt nu door het systeem gedaan. Dit scheelt twee orderpickers.
Dankzij die tijdwinst stijgt de omzet bovendien veel sneller dan het aantal mensen. ‘Dat een fulfilment bedrijf gebruik maakt van spraaktechnologie, is een unicum’, stelt Blom. ‘Terwijl in een gewoon warehouse één gepickte kar bestemd is voor één opdrachtgever die onmiddellijk verzonden kan worden, is de kar bij S&H een tussenfase. Alle honderden orders die zich op die kar bevinden, moeten worden opgesplitst op consumentenniveau. Eén artikel wordt dus steeds twee maal gepicked. Ik kan met zekerheid zeggen dat geen enkel Nederlands bedrijf aan voicepacking doet.’