Shypple volgt zeevracht en luchtvracht op de voet

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Importeurs en exporteurs in de metaal- en techniekindustrie die via zeevracht hun goederen verschepen, krijgen te maken met veel niet-transparante kostenposten. Een traditionele expediteur is daarbij onnodig duur. Volgens Shypple betalen metaal- en techniekbedrijven daardoor tien tot vijftien procent te veel bij het importeren en/of exporteren van hun producten via lucht- en zeevracht.

Een van de gebruikers van de nieuwe manier van export en import van goederen is Metel uit Waalwijk. Dit is een handelsbedrijf in vooral exotische metalen zoals titaan, molybdeen, tantaal, wolfraam, zirkonium, zuurstofarm koper en andere reactieve metalen. Daarnaast verkopen ze ook metaalpoeders voor 3D-printers. Op jaarbasis zet dit handelsbedrijf zo’n 150 ton om waarvan titaan met 60 ton het grootste aandeel inneemt. Metel betrekt zijn titaan van het Chinese Tipro International in Baoji (ook wel titanium valley genoemd) waarvan zij het Benelux-agentschap hebben. Metel exporteert deze metalen in heel Europa en Maleisië.
Mede-eigenaar van Metel Dennis Wijnants:‘Om het titaan naar Nederland te krijgen, werken we met luchtvracht en met zeevracht. Zo hebben we elke week wel een luchtvracht variërend van 200 tot 3.000 kg. Zeevracht zetten we in voor de grotere partijen en daar hebben we schat ik in 25 keer per jaar mee te maken.’
‘Voor zowel zee- als luchtvracht is het nogal tijdrovend om tarieven, afvaarten en vluchten te vergelijken, deze te boeken en het gehele proces eenvoudig en juist te volgen. Bij traditionele expediteurs zien wij toch veel onnodige vertraging en fouten door communicatie en informatie per telefoon, mail of fax. Dit is vaak erg omslachtig. Via Shypple hebben we één centraal dashboard dat voorziet in alle mogelijkheden, informatie en updates. Nu ongeveer een jaar geleden werden we benaderd door Shypple die ons hun nieuwe portal lieten zien’, aldus Wijnants.

Supply chain dashboard

Oprichter Jarell Habets van Shypple vertelt dat de portal voor verschepers alle informatie verzameld in een centrale, digitale omgeving waardoor traditionele vormen van communicatie tussen expediteur en het importerende of exporterende bedrijf vermeden worden: ‘Dat maakt het voor onze klanten een stuk gemakkelijker en stelt ons in staat om structureel tegen lagere kosten een betere service te bieden.’

Niet-transparante kosten

Im- en exporteurs krijgen te maken met veel kosten die niet helemaal helder zijn, zoals de Euromax- of Delta-terminaltoeslag, een toeslag die van toepassing is als de container op een bepaalde terminal aankomt. Deze toeslag wordt op de offerte vermeld als een uitzondering, maar wordt in de praktijk echter altijd geheven. Ook de boot-koers, ofwel de wisselkoers van dollars naar euro’s, is een ander niet-transparant en veelgebruikt mechanisme om extra winst te maken. De verschillende dieseltoeslagen, soms exclusief genoteerd op transport, maken het eveneens lastiger om totaalprijzen te vergelijken.
‘Wij laten verschepers met onze werkwijze als eerste all-in prijzen vergelijken over de gehele zee- en luchtvrachtketen’, vertelt Habets. Bij Shypple kunnen verschepers direct vrachten boeken, beheren en volgen. Volgens Habets ontstaat er zo voor verschepers een realtime overzicht van alle lopende, geplande en historische vrachtzendingen met daarbij alle benodigde informatie en documentatie per zending: ‘Door op deze manier slimmer gebruik te maken van data, binnen een gebruiksvriendelijke web-app is er vele malen minder handmatig werk nodig. Dit zorgt ervoor dat de foutmarge lager wordt en zo kunnen wij ook tegen lagere marges opereren dan de traditionele spelers.’

Metel koopt al zijn metalen altijd free on board (FOB) in. Wijnants: ‘Dat betekent dat in ons geval de fabriek Tipro het transport van het titanium regelt vanaf Baoji naar Shanghai, dat trucken neemt al gauw drie tot vier dagen in beslag. Aangekomen op de terminal in Shanghai neemt Shypple het complete transport over naar Waalwijk. Het enige wat wij daarvoor moeten doen is de originele inkoopfacturen met de juiste HS-code zenden naar Shypple voor de douane-inklaring. Vanaf dat moment kunnen wij via de portal het complete transport volgen en worden we middels automatische en live updates per mail op de hoogte gehouden. Zo kunnen wij ook onze klanten proactief op de hoogte houden over de leverdatum en eventuele wijzigingen.’
Wijnants noemt nog wel een verbeterpunt: ‘Ik mis bij luchtvracht een duidelijke transparante prijsstructuur. Bij zeevracht is dat helder en weet je precies wat een zending van 1 bij 1 meter met een gewicht van 1 ton gaat kosten. Bij luchttransport (nog) niet, maar volgens mij zijn ze daar wel mee bezig. Wat bij luchtvracht wel weer heel prettig is, is dat je zelfs een foto krijgt te zien van het moment dat de vracht klaar staat voor verzending op de luchthaven.’

OVER SHYPPLE

Shypple is opgericht om de zeevrachtmarkt transparant te maken . Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en de Deen Søren Hedegaard, die eerder aan de wieg stond van een Deense variant van Funda.nl en deze eerder dat jaar verkocht. Shypple ging live in mei 2017 en verscheept inmiddels voor meer dan 100 organisaties, variërend van het klein tot middenbedrijf tot multinationals. Het bedrijf heeft inmiddels elf mensen in dienst en verwacht aan het eind van dit jaar te groeien naar meer dan twintig medewerkers.

OVER METEL

Dennis Wijnants startte zijn bedrijf Metel in 2013, samen met een compagnon/investeerder. Metel is een handelsbedrijf in vooral exotische metalen zoals titaan, molybdeen, tantaal, wolfraam, Zirkonium, zuurstofarm koper en andere reactieve metalen. Daarnaast verkopen ze ook metaalpoeders voor 3D-printers. ‘Deze metalen kenmerken zich door hun specifieke eigenschappen zoals: het bieden van een superieure warmteweerstand, hoge geleidbaarheid, specifieke trekvastheid, hoge corrosieweerstand, etc. Deze vinden hun weg binnen een groot scala aan branches. Te denken valt onder andere aan de petrochemie, luchtvaart, automotive, offshore, medische en semi-conductor industrie.
‘We hebben niet zo’n groot volume maar wel betreft het duurzamere metalen. Titanium bijvoorbeeld heeft een kostprijs tussen de 20 en 50 euro per kg, afhankelijk van de gekozen titaniumlegering. (zet daar tegenover warm- of koudgewalst staal wat zo’n 55 cent per kg kost).’
Titanium is in veel gevallen een beter alternatief voor roestvast staal. Het is namelijk veel beter bestand tegen chemische invloeden en hoeft niet gecoat te worden. Hiernaast is het bijna de helft in gewicht. Wijnants vertelt over een mooie order in 2014 voor een sector waar je het niet zou verwachten, in de afvalverwerkende industrie. In een reactor voor een vuilverwerker is voor 145.000 euro aan titaniumplaat verwerkt.
Op dit moment heeft Wijnants twee mensen in dienst en levert op jaarbasis zo’n 150 ton waarvan titaan met 60 ton per jaar het grootste aandeel inneemt. Wijnants betrekt zijn titaan van het Chinese Tipro International in Baoji. Hij heeft de Benelux-agentschap van Tipro en volgend jaar ook voor Europa. Om voor Europa als agentschap te kunnen fungeren moet hij een grotere voorraad dan nu kunnen aanhouden. Daarvoor wil hij dit jaar nog een warehouse bouwen in Waalwijk. Nu is de voorraad slechts beperkt tot zo’n 40 ton, voornamelijk de titanum hardlopers.