Categories: Actueel

Siemens automatiseert voertuigfabriek Volkswagen

Siemens  levert al langer producten en systemen voor de twee productielijnen en helpt bij de ontwikkeling van een automatiseringsnorm voor de veelzijdige massaproductie van verschillende modellen. ‘We willen het automatiseringsniveau in onze productieprocessen verhogen en tegelijk de complexiteit verminderen’, zegt Thomas Zembok, verantwoordelijk voor fabrieksautomatisering en digitale productie bij Volkswagen AG .

Volkswagen verwacht tegen 2025 tot anderhalf miljoen elektrische wagens per jaar te bouwen. Om dit niveau van massaproductie mogelijk te maken, zal de fabriek in Zwickau zich tegen het einde van 2020 volledig toespitsen op e-mobiliteit en uitgebreid worden gedigitaliseerd. De elektrische auto is gebaseerd op het MEB-platform (Modular Electric-Drive Matrix) en bevat een batterij en twee assen, waarvan er één of beide elektrisch worden aangedreven afhankelijk van het design.

   

VASS-norm

De productievestigingen voor de modellen met MEB-platform zijn gebaseerd op de 6e generatie van de VASS-norm (Volkswagen Audi Seat Skoda). De VASS-norm omvat automatiseringsoplossingen voor hardware, software en visualisatie, evenals materiaal voor toepassingstraining en bijscholing.‘Met de VASS-norm bieden we een bouwsteensysteem voor een stabiele productie en vereenvoudigen we de massaproductie van verschillende modellen op dezelfde lijn. Tegelijk creëren we een coherente basis om de productieprocessen verder te digitaliseren’, aldus Zembok.

   

Serieproductie
De eerste van twee lijnen voor carrosserieproductie en eindassemblage werd al geïmplementeerd en de serieproductie is opgestart. De tweede lijn wordt momenteel uitgebouwd en zal in de herfst van 2020 operationeel worden. De Siemens-technologie wordt voor beide lijnen gebruikt en omvat het TIA-portaal (Totally Integrated Automation), Simatic controllers, HMI-panelen (Human Machine Interface) en industriële pc’s. Hierdoor is er een toename van de automatisering van 17 naar 28 procent in de eindassemblage en van 85 naar 89 procent in de carrosserieproductie.

Ook in de logistiek wordt verder geautomatiseerd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van geautomatiseerde geleide voertuigen (AGV’s). Vanaf 2021 zullen in Zwickau zes modellen worden gebouwd op basis van het MEB-platform voor drie merken van de groep. De eerste elektrische wagen van deze nieuwe generatie die sinds november van de band rolt, is de Volkswagen ID.3.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago