Categories: Actueel

Siemens ontwikkelt vijf maal zo sterke elektromotor voor vliegtuigen

Om de recordmotor te implementeren, onderzochten de Siemens-experts alle onderdelen van eerdere motoren en optimaliseerden deze tot hun technische limieten. Dankzij nieuwe simulatietechnieken en een geavanceerde lichtgewichtconstructie werd een uniek specifiek vermogen behaald van vijf kilowatt (kW) per kilogram (kg). De elektromotoren met een vergelijkbaar vermogen die in industriële toepassingen worden gebruikt, leveren minder dan één kW per kg. Aandrijfsystemen die worden gebruikt in elektrische voertuigen leveren ongeveer twee kW per kg.

Aangezien de nieuwe motor zijn recordprestatie levert bij een rotatiesnelheid van slechts 2.500 toeren per minuut, kan hij propellers direct aandrijven, zonder dat een transmissie nodig is. ‘Deze innovatie maakt de weg vrij naar de serie-hybride elektrische vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen’, aldus Frank Anton, hoofd eAircraft bij Siemens Corporate Technology, de centrale onderzoeksafdeling van de onderneming.

Dit jaar testvluchten

Nog voor het einde van 2015 zijn testvluchten met de motor gepland. In een volgende fase gaan de Siemens-onderzoekers het vermogen verder opschroeven. ‘We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van hybride elektrische aandrijvingen voor regionale lijnvliegtuigen met 50 tot 100 passagiers een reële mogelijkheid is voor de middellange termijn’, aldus Anton.

Al in 2013 voerden Siemens, Airbus en Diamond Aircraft voor het eerst een geslaagde testvlucht uit met een serie-hybride elektrische aandrijving in een motorzweefvliegtuig type DA36 E-Star 2. Het testvliegtuig had toen een motorvermogen van 60 kW.

Siemens Industrie

 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago