En deze omzet zal voor een deel moeten komen uit de productie van tanks en silo’s met een diameter van maar liefst negen meter. Tot nu toe waren silo´s met een diameter tot vijf meter de grootste. ‘We zien dat er in diverse marktsegmenten meer vraag is naar grotere opslagcapaciteit van vloeistoffen en droge-stof producten. De nieuwe productiehal is geschikt voor silo’s met een diameter van negen meter tot dertig meter hoog. We krijgen hierdoor te maken met totaal andere hef- en hijsgewichten. Vandaar dat we een fors aantal nieuwe bovenloop- en portaalkranen moesten aanschaffen’, vertelt manager bedrijfsbureau van Polem, Michiel Evers. Na diverse gesprekken koos Polem om het totale pakket neer te leggen bij Van den Berg transporttechniek, de Demag importeur voor Nederland en België. ‘Het betrof een forse investering van rond de 350.000 euro, dus zo’n besluit neem je niet zo maar even.’
Vorig jaar in februari werd Polem getroffen door een brand. Hierbij ging een productieruimte voor de polyester silo´s in vlammen op. ‘We hebben toen in een kort tijdsbestek de inrichting voor de bouw van een nieuwe hal in beeld gebracht. En door de uitbreiding naar de grotere silo´s betekende dat het gehele hijs- en hefgebeuren bij ons op de schop moest’, aldus Evers. ‘We hadden in de oude situatie vooral problemen met de routing van onderdelen in de productieruimte. Het gebeurde te vaak dat kraanunits op elkaar moesten wachten en dat is natuurlijk inefficiënt.’
‘In de gesprekken met vooral Demag regiomanager Eric Liezen, hebben we een aantal problemen neergelegd en uiteindelijk is dit naar alle tevredenheid ingevuld. Wat opviel, was vooral het meedenken van de leverancier. Ze droegen diverse innovatieve oplossingen aan, die ook zijn geïmplementeerd.’ Liezen: In de nieuwe situatie zijn de kranen voorzien van zogenaamde CANbus besturingen. Net zoals dat bij moderne auto’s toegepast wordt, gaan er diverse stuursignalen door één kabel waardoor je veel meer informatie kunt uitwisselen. Dit maakt de kranen veiliger. Maar omdat alle functies gemonitord worden, scheelt het ook in het onderhoud en wordt ongepland stilstand voorkomen. En per kraan is er nog maar één relais dat kan verslijten en dat wordt ook nog eens bewaakt. De hijsrem wordt ook continu in de gaten gehouden en als er onderhoud nodig is zie je dat op het display van de radiografische handzender van de kraan. Een ander voordeel is dat diverse opties eenvoudig zijn aan te melden. Zo zijn alle kranen voorzien van een lastweegsysteem waarmee het gewicht van de last die in de kraan hangt, eenvoudig in de display van de radiografische handzender is af te lezen.
Polem verwacht met de inzet van de bovenloop- en portaalkranen efficiënter en sneller te gaan werken. ‘De portaalkranen zijn zo gesitueerd dat de bovenloopkranen er overheen lopen. Dit betekent dat we zonder problemen beide tegelijkertijd kunnen gebruiken. Dat is voor ons een enorm voordeel’, stelt Evers.
Maar er zijn meer bijzondere aanpassingen gedaan. Bijvoorbeeld bij de kraan (2 x 5 ton) die buiten op het terrein is geplaatst. Deze heeft een overbrugging van 25,5 meter en rust op twee gebouwen. ‘Dit vereist een andere aanpak. Zo moet je rekening houden met de beweging die in de gebouwen zit. Hiervoor hebben we gekozen voor bredere wielen waardoor de kraan niet kan vastlopen. De motoren van deze buitenkraan kunnen overigens worden verwarmd. Hiermee worden eventuele storingen bij vriezend weer voorkomen. En de kleur is aangepast aan de kleur, wit, van Polem.´ ‘En de 25-tons bovenloopkraan (2 x 12,5 ton) binnen in de productieruimte, loopt op een bredere rail. Dit geeft een rustige loop en minder slijtage.’
Polem is, vanaf 1970, al ruim veertig jaar actief in silo- en tank bouw. Gestart in de agrarische sector waarin het bedrijf marktleider werd. Nu is Polem uitgegroeid naar 120 medewerkers en levert een productpallet voor de gehele industrie. Waar bulk-opslag nodig is, kan dit bedrijf een silo of tank leveren. ‘Naast de agrarische sector bevinden onze klanten zich ook in de chemische industrie, bouw, levensmiddelen en bij de overheid. Denk bij deze laatste aan bijvoorbeeld de opslag van strooizout.’ Maar het bedrijf levert niet alleen de opslagcapaciteit. Ook de toebehoren als het onderstel, de eventuele pompen, kooiladders en vul- en ontluchtingsleidingen. Hiervoor is een productiehal ingericht waar alle aan-vullende componenten worden gemaakt. ‘Met onze eigen engineering en productie kunnen we ook inspelen op de vragen van de klant. En we merken dat dit steeds belangrijker wordt.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…