Aan boord van zwareladingschip Big Lift Happy Delta gaan de tanks richting de Jubail terminal van Arabian Chemicals Terminals (ACT). Na een reis van 24 dagen worden de tanks op locatie door SJR geplaatst en geïnstalleerd. Met de nieuwe tanks voor de opslag van chemicaliën verdubbelt de capaciteit van de terminal nagenoeg.
ACT heeft bewust voor SJR gekozen vanwege het geconditioneerd bouwen. Kasper Castricum, Terminal & Business operations manager bij ACT, licht toe: ‘Tanks die binnen worden gebouwd hebben een superieure kwaliteit. Bovendien was de korte doorlooptijd en snelle levertijd van doorslaggevend belang. Daarnaast vinden wij het bijzonder prettig dat de tanks niet op de terminal gebouwd hoeven te worden. Zo wordt een hoop overlast voorkomen.’
SJR werkt met de nieuwste productiemethodes en pakt opdrachten turn-key aan. Robert Sloot, algemeen directeur van SJR legt uit: ‘onze werkprocessen worden steeds verder geautomatiseerd, waardoor wij levertijden kunnen garanderen. De laatste jaren voeren wij steeds meer onderdelen van het tankbouwproces zelf uit, waaronder het coaten en isoleren van tanks en het aanbrengen van appendages, trappen en bordessen. Deze tanks hebben wij zelfs voorzien van drijvende daken, zodat het ontstaan van gassen wordt voorkomen.’
Met het laden van de tanks bij Broekman sorteert SJR voor op de nabije toekomst. Vanaf medio 2016 gaat SJR de mondiale tankopslagmarkt bedienen vanuit het hart van het grootste petrochemische cluster van Europa. Het pand komt te staan op het RDM-terrein direct grenzend aan de terminal van Broekman Project Services. Na de ingebruikname van de productieloods wordt de productiecapaciteit van SJR aanzienlijk vergroot.
In de nieuwe productieloods kunnen complete tanks gebouwd worden tot een diameter van 24 meter en een hoogte van 30 meter. Naast prefab werkzaamheden, zoals platen walsen, contour snijden en laskanten aanbrengen, kunnen tanks in de loods voorzien worden van alle appendages. SJR voorziet ook in de coating en isolatie van tanks. De grote hal heeft een hijscapaciteit van 200 ton en grenst direct aan een eigen kade van 150 meter met een directe verbinding naar de Nieuwe Waterweg. Binnenkort verscheept SJR gebouwde tanks vanaf RDM via het water naar klanten in binnen- en buitenland. Tanks met een binnenlandse worden aan de eigen kade geladen.
SJR en Broekman Project Services zijn tevreden over het laadproces van de koolstofstalen en roestvrijstalen tanks. Robert Sloot: ‘Met onze aanstaande verhuizing van kantoor en productieloods naar Heijplaat gaan we in de toekomst meer tanks voor de internationale markt laden in samenwerking met Broekman. Dit was toch een beetje de testcasus van ons nieuwe concept van bouwen en laden op Heijplaat.’ Jos Masselink van Broekman beaamt: ‘Ondanks de stevige wind is het laden vlekkeloos verlopen. Onze terminal op Heijplaat is speciaal ontworpen voor offshore en heavy lift lading. De ruime bekkens van deze haven zorgen ervoor dat zelfs de grootste schepen 24 uur per dag in en uit kunnen varen.’
De afgelopen vijf jaar heeft SJR veel ervaring opgedaan met het bouwen van tanks in een geconditioneerde omgeving. Tanks die in een productieloods zijn gebouwd hebben een superieure kwaliteit, omdat de bouw-, las-, isolatie- en coatingwerkzaamheden onder ideale omstandigheden worden uitgevoerd. Aangezien het weer geen invloed heeft op het bouwproces is de planning gegarandeerd. Sloot: ‘Bovendien kunnen de civiele werkzaamheden op de terminals en de mechanische werkzaamheden aan de tank in de loods tegelijkertijd worden uitgevoerd. Dit leidt tot enorme tijdwinst, waardoor nieuwbouw tanks sneller in gebruik worden genomen.’
Bij SJR, een dynamisch bedrijf met meer dan 50 jaar historie, staan we niet stil. De afgelopen jaren groeiden wij uit tot allround tankbouwer voor onder andere de petrochemische industrie en tuinbouw. Onze ‘core business’ is het ontwikkelen, produceren, isoleren en onderhouden van opslagtanks. Dit doen we bij klanten, maar ook in onze huidige productielocatie in Bolnes. In 2016 openen wij een state-of-the art productieloods op het RDM-terrein.
De Duitse machinebouw-industrie ondervindt stevige tegenwind. In het derde kwartaal van 2024 daalde het aantal…
De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in september 3,3 procent lager dan in…
Technologische innovaties in hightech en precisietechnologie worden steeds complexer, waardoor internationale samenwerking essentieel is. Op…
Hitma heeft een samenwerking opgezet met het Zwitserse Distran, specialist in draagbare ultrasone lekdetectieapparatuur. Deze…
Holland High Tech en Regieorgaan SIA lanceren 'MKB Call Hightech 2024', gericht op innovatieve projecten…
Circulaire scheepsbouw, zero uitstoot in de scheepvaart of over goede data beschikken? De maritieme maaksector…