Het derde kwartaal van 2008 is voor transport en logistieke bedrijven het slechtste kwartaal in zes jaar tijd. Dat blijkt uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland (TLN). De dieselprijs is scherp gedaald, maar de vervoersvraag is in elkaar gezakt. De kredietcrisis gaat volgens een groot aantal ondernemers parten spelen.
Alle belangrijke indicatoren scoren in dit kwartaal ondergemiddeld. De bedrijvigheid stelde opnieuw teleur, zowel binnen binnenlandse als buitenlandse activiteiten. De stemmingsindicator bereikte het laagste punt in vijf jaar. Van alle ondernemers constateert 46 procent een daling van bedrijvigheid ten opzichte van een jaar eerder. Bij internationaal georiënteerde bedrijven is dat 54 procent. Door de lage bedrijvigheid werd het niveau van de omzet naar beneden getrokken. Het ondernemersvertrouwen is hierdoor op het lage niveau van het voorgaande kwartaal blijven steken. Door de dalende dieselprijs is het kostenniveau gedaald. Hoewel zeer welkom, biedt de scherpe daling van de dieselprijs (daling in augustus met 7 procent en in september nog eens met 2 procent) geen soelaas aan de in elkaar gezakte vervoersvraag.
Ondernemers vrezen mogelijke effecten van de kredietcrisis. Hoe de nabije toekomst er voor transport en logistieke bedrijven er precies uitziet blijft koffiedik kijken. Voor de nabije toekomst is het koopgedrag van consumenten in het laatste kwartaal waarin veel december-feestdagen vallen belangrijk voor transportbedrijven. De realiteit is dat momenteel veel indicatoren dezelfde kant op wijzen, namelijk naar beneden. De transportondernemer heeft dan ook weinig fiducie in de toekomst.
Het TLN-conjunctuurbericht is voor een belangrijk deel gebaseerd op de conjunctuurenquête, die TLN sinds 1995 vier keer per jaar onder zijn leden houdt. De jongste uitkomsten geven een beeld van de stemming in de branche over het derde kwartaal van 2008. TLN hanteert daarbij de zogenaamde stemmingsindicator. Deze bestaat uit weging van het percentage positief en negatief gestemde ondernemers ten opzichte van het totale aantal.