Bijna drie jaar na de sluiting van de Ford-fabriek in Genk is de eerste productiehal op de site van 140 hectare tegen de vlakte gegaan, meldt De Tijd. De Vlaamse overheid kocht de site eind 2015 voor een symbolische euro, nadat Ford besliste de productie van het model Mondeo over te hevelen naar het Spaanse Valencia.
Het verlies van 4.210 directe banen en bijkomend jobverlies bij de toeleveranciers was een economische ramp voor Limburg, dat op het vlak van tewerkstelling lang de zwakste Vlaamse provincie was. Sinds de sluiting heeft de provincie de kloof met het Vlaamse werkloosheidsgemiddelde gedicht.
Vlaanderen reageerde op de sluiting met SALK, een groot reconversieplan voor Limburg en de Ford Site. In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met de stad Genk en De Vlaamse Waterweg – het overheidsvehikel dat de rivieren en kanalen beheert – om de voormalige industriële terreinen om te vormen tot een nieuwe bedrijvenzone. Die moet op termijn voor 2.500 nieuwe banen zorgen.
Met de sluiting van Ford zijn Volvo Gent en Audi Brussel de laatste overgebleven autoproducenten in België. Terwijl ons land een industriële parel tegen de vlakte ziet gaat, is het bedrijf VDL Nedcar vlak over de Nederlandse grens in Born begonnen met de productie van de BMW X1.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…