SMC’14: Groeien met service en onderhoud

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De service- en onderhoudsbusiness duurzaam en winstgevend inrichten, dat is het centrale thema van de achtste editie van het Service & Maintenance Congres. SMC’14 met expositie wordt georganiseerd door Mikrocentrum en vindt plaats op 6 februari 2014 in het Amrâth Hotel Brabant in Breda.

‘Op dit (gratis) congres met expo wordt duidelijk gemaakt hoe ‘best-in-class’ bedrijven succesvol inspelen op veranderende mogelijkheden, behoeften en verwachtingen van klanten’, verklaart Herman van Wierst, manager Service & Maintenance Congres bij Mikrocentrum. De doelgroep van SMC’14 zijn directieleden en managers in de proces-, semiproces- en discrete industrie, transport/logistiek, offshore/maritiem, openbaar vervoer, luchtvaart, bouw/infra en energiesector. Naast het lezingenprogramma biedt de expo informatie over uiteenlopende onderwerpen, van servicetransformatie en customer experience tot onderhoudsbewust ontwerpen en condition-based maintenance.

Bij de invulling van SMC’14 werkt Mikrocentrum onder meer samen met het Dutch Institute World Class Maintenance (DI-WCM). Service en maintenance hebben alles met elkaar te maken, zegt senior programmamanager Corina van Unen. ‘Het doel is te zorgen dat assets langer meegaan, in financieel, duurzaamheids- en milieutechnisch opzicht. Tijdens het congres zullen bedrijven uit ons netwerk praktijkverhalen houden, met een strategische insteek, vooral over procesinnovatie.’ Dat innovatie in deze sector inderdaad hoog op de agenda staat, blijkt uit recent onderzoek van DI-WCM. Een derde van de respondenten verwachtte tussen de 5 en 10 procent van het maintenancebudget, of zelfs meer, te investeren in innovatie.

Jan Willem Vernhout van CoThink is dagvoorzitter voor het congresonderdeel Maintenance Management, waarin de focus ligt op operational excellence. Een van de keynote sprekers is Jan-Hein de Groen van Tata Steel. Vernhout: ‘Zij hebben onlangs een intern document gepubliceerd met de toekomstvisie op onderhoud, geënt op operational excellence. Ze zien dat onderhoud een essentiële bijdrage levert aan betrouwbare installaties. Natuurlijk blijft onderhoud een kostenpost, maar als je er geld aan uitgeeft, doe het dan op zo’n manier dat het maximaal bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.

Service & Maintenance congres