Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Vele jaren deelden zij samen de verantwoordelijkheid voor het bedrijf. Squeeze was verantwoordelijk voor de financiën en was spaarzaam en zuinig. Kosten drukken en risico’s mijden was zijn motto. Smile was de opportunist die overal kansen zag en wel open stond voor een avontuur. Smile had dan ook grote moeite met de zuinigheid en het risicomijdend gedrag van zijn broer. Smile wilde ondernemen en innoveren. De broers waren tegenpolen in hun denken en handelen.
Wat vooraf ging:
Smile en Squeeze zijn twee directeuren met talenten en tekortkomingen. Zij zijn typische directeuren uit onze maatschappij. Smile is de leider die een wereld heeft gecreëerd waarbij vrijheid en creativiteit voorop staat. Smile staat model voor de ‘creatieve out of the box’ gerichte dynamische bedrijven die mensgericht en bovendien progressief zijn. Squeeze is de manager die alles onder controle heeft. Squeeze is de metafoor voor de conservatieve wereld, waar de macht nog steeds regeert vanuit een hiërarchisch organisatiemodel. De verhalen gaan over de herkenbare problemen die bij deze types passen, hoe zij zich manifesteren en hoe zij omgaan met hun medewerkers. In dit boek is geen goed of slecht. Er is geen winnaar of verliezer. De lezer wordt regelmatig op het verkeerde been gezet en aangezet om te denken over de behandelde materie. Het verhaal gaat eerst twintig jaar terug in de tijd, om daarna terug te keren naar het heden en tot slot de lezer mee te nemen en een beeld te geven van het perspectief voor de toekomst.
Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken, beiden met een portierswoning, een directiekantoor en een fabriekshal. De kantoren die vlak bij elkaar stonden, werden door een brug met elkaar verbonden. Onder de brug konden de vrachtwagens mooi het terrein oprijden. De fabrieken produceerden min of meer gelijke producten en in totaal hadden zij samen zo’n honderd medewerkers.
Het was 1993 en de recessie was een feit. De winstgevendheid van het bedrijf bleef uit en de strijd hoe het bedrijf de veranderende situatie het hoofd moest bieden, laaide weer op. Smile en Squeeze hadden dagelijks woorden en op een dag escaleerde het gesprek geheel. Squeeze had een plan gemaakt om te overleven. Dit bestond uit harde bezuinigingen, enkele ontslagen, beperking van de vrijheid en een verplichting tot extra werken. Squeeze had zonder overleg alle voorbereidingen al gemaakt en de stukken zorgvuldig uitgewerkt. Smile, die verantwoordelijk was voor verkoop en innovatie, had een hekel aan die eeuwige bezuinigingen en beperkingen. Hij had een geheel ander plan. Juist nu wilde hij groeien, veranderen en ondernemen. Hij zou samen met de mensen overleggen hoe zij dit moesten aanpakken en hoe ze samen meer konden gaan verkopen. Hoe samen te veranderen om hier weer sterker uit te komen?
Smile en Squeeze hadden een fundamenteel verschil van inzicht en stonden lijnrecht tegenover elkaar. De spanningen liepen hoog op en eindigden in een niet te repareren breuk. Het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Beide heren stemden hiermee in en accepteerden daarmee dat zij elkaars concurrenten werden. Het duel was gestart.
Volgende week donderdag deel 2 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.
Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!