Categories: Actueel

Snelheid geboden in wringende warehouses

‘Endless aisles’ is de belofte van e-commerce: het eindeloze schap. Wat retailers in hun winkels niet kwijt kunnen, bieden ze aan op internet. Daar is de ruimte onbeperkt. Bol.com toont in zijn webshop inmiddels meer dan 20 miljoen artikelen. Andere bedrijven – ook in de zakelijke markt – gaan mee in de trend en breiden hun assortimenten uit om vooral maar niet nee te hoeven verkopen. Inmiddels lijkt ook aan de gangen in onze warehouses geen einde te komen. We blijven nieuwe XL-en XXL-warehouses bouwen om de groeiende assortimenten op voorraad te kunnen houden. Daardoor nemen de rij- en loopafstanden op de vloer toe. Tegelijkertijd moeten we steeds meer handelingen verrichten voor de klanten die meer orders met kleinere volumes plaatsen en met elke order veeleisender worden. Ook dat zien we het duidelijkst bij webshops. Een cadeaupapiertje eromheen? Een handgeschreven kaartje? Een naam of logo op het product? En als het de consument nog steeds niet bevalt? Dan nemen we het product gratis terug.

Die grotere afstanden en extra handelingen dwingen ons om slimmer te werken. De noodzaak daartoe is extra groot omdat we steeds minder tijd krijgen voor het verwerken van orders. Klanten bestellen steeds later en verwachten hun levering steeds eerder. Meer en meer warehouses gaan naar twee of misschien nog meer ‘cut-off’ tijden. Niet alleen meer aan het eind van de dag voor de leveringen van de volgende ochtend, maar ook halverwege de dag voor de leveringen diezelfde middag of avond. De mensen die het werk moeten doen, kunnen we steeds moeilijker vinden.

De werkloosheid is nog nooit zo laag geweest. In sommige regio’s is de arbeidsmarkt vrijwel leeggeplukt. De bedrijven in die regio’s moeten steeds meer moeite doen om hun bestaande medewerkers te behouden. Dat lukt niet door ze dag in dag uit zwaar fysiek werk te laten doen en kilometers door het warehouse te laten sjouwen. Dat moet anders. De oplossing voor deze problemen ligt voor een belangrijk deel in automatisering en robotisering. De afgelopen jaren is een nieuwe generatie autonome mobiele en ‘collaborative’ robots begonnen aan een opmars in de logistiek. Ze vinden zelfstandig hun weg door het warehouse zonder op ingewikkelde wijze routes te hoeven programmeren. Ze picken, sorteren en vervoeren dozen, bakken, pallets of complete stellingkasten naar uiteenlopende punten in het warehouse. Ze pakken, tillen, draaien en stapelen goederen met uiterste precisie. Daarmee ontlasten ze de medewerkers, waardoor we hun specifieke competenties veel beter tot hun recht kunnen laten komen.


Robotisering maakt nieuwe logistieke concepten mogelijk. Denk aan robots die stellingkasten met pickvoorraad naar de orderpickers brengen, zodat die geen kilometers meer hoeven te lopen. Of denk aan robots met verzenddozen die naar picklocaties rijden, waar orderpickers staan te wachten om het juiste aantal producten in de dozen te leggen. Is de doos vol? Dan brengen de robots de dozen naar de verpakkingsafdeling, zodat de orderpickers kunnen doorgaan met de volgende orders. Bijkomend voordeel van deze concepten is de flexibiliteit en schaalbaarheid. In het hoogseizoen kunnen eenvoudig robots worden bijgeplaatst.

Vraagt de markt om een hogere orderverwerkingscapaciteit? Dan zijn volledig automatische opslag- en orderverzamelsystemen inclusief conveyors en sorters beschikbaar, waarin alle menselijke handelingen die niet direct waarde toevoegen – lopen, zoeken, bukken en tillen – zijn geëlimineerd. Dit zijn systemen die leiden tot kortere doorlooptijden. En goed nieuws: ook de flexibiliteit en schaalbaarheid van deze systemen neemt toe. Denk aan opslagsystemen waarin extra shuttles kunnen worden geplaatst of conveyors waarvan de configuratie dankzij het plug-and-play principe eenvoudig kan worden aangepast. Daarmee zijn gebruikers niet alleen voorbereid op de uitdagingen van vandaag, maar ook die van morgen. Dat is pas smart.   

Logistica en ICT & Logistiek

Logistica en ICT & Logistiek vinden plaats op 5, 6 en 7 november in de Jaarbeurs in Utrecht. De beurzen staan in het teken van Smart Warehousing. Binnen dit thema tonen zowel partners als het inhoudelijke programma voorbeelden uit de praktijk die bezoekers inspireren en handvatten bieden voor hun bedrijfsvoering.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago