Social media campagne ‘De Techniek achter Nederland’ verrassend succesvol

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De social media campagne ‘De Techniek achter Nederland’ van Uneto-VNI is negen maanden na de lancering verrassend succesvol gebleken. De campagne die zich richt op zakelijke opdrachtgevers van installatiebedrijven scoort vooral goed op Twitter.

Het Twitter-account van de campagne @TechniekNL behaalt een onverwacht hoge invloedscore van maar liefst 33,8. Hiermee is het account bijna even invloedrijk als dat van Cobouw, het dagblad voor de bouw, dat een invloedscore heeft van 37,9. MKB-Nederland is van de onderzochte accounts het meest invloedrijk met 57,9. Een invloedscore van 2,5 is bovengemiddeld. ‘De Techniek achter Nederland’ is een campagne in opdracht van Uneto-VNI die bestaat uit een website (detechniekachternederland.nl) met projecten van leden van de brancheorganisatie. Elke week zijn hier nieuwe, baanbrekende projecten te vinden die onder de aandacht worden gebracht via social mediakanalen, zoals Google+, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Pinterest. Eerder dit jaar won de campagne al de ‘beste Superpromoter Award’ van 2014. 

Coosto

De invloed van ‘De Techniek achter Nederland’ is in de periode september 2014 tot en met mei 2015 gemeten met monitoringtool Coosto. Deze tool vergeleek het Twitter-account van ‘De Techniek achter Nederland’ met dat van dertig andere succesvolle Twitter-accounts in de bouw- en installatiebranche. Coosto meet de invloed van Twitter-accounts op basis van de interactie met andere twitteraars.

Trots

Niet alleen de invloedscore, maar ook het sentiment van de berichtgeving laat grote waardering zien. Van alle reacties op ‘De Techniek achter Nederland’ op social media is 26 procent positief en 74 procent neutraal. De campagne ontlokte in de periode september 2014 tot en met mei 2015 geen enkele negatieve reactie. Voorzitter Titia Siertsema van Uneto-VNI: ‘Met een relatief beperkt campagnebudget weten we een onverwacht grote impact te realiseren. Daar zijn we trots op. De kracht van deze campagne is dat onze leden centraal staan. Zij laten met innovatieve projecten zien welke belangrijke bijdrage zij dagelijks leveren aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen zoals efficiency in de zorg, herbestemming van gebouwen, energiebesparing, een concurrerende industrie, mobiliteit en veiligheid.’

Enthousiasme

Armand Knoop, divisie-directeur bij Imtech Traffic & Infra en portefeuillehouder van de campagne namens de leden van Uneto-VNI: ‘We zijn vooral blij met het enthousiasme dat we losmaken. Niet alleen bij zakelijke opdrachtgevers en prospects, maar ook bij jongeren die nog voor een studiekeuze staan. Hopelijk kiezen meer jongeren dankzij ‘De Techniek achter Nederland’ voor een carrière in de techniek.’