Social Media centraal tijdens lunchbijeenkomst Koninklijke Metaalunie

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

De lunchbijeenkomst van de Metaalunie voorafgaand aan de tweede TIV-beursdag In Gorinchem, stond in het teken van social media. Twitter, Linkedin, Hyves, Facebook, ze kwamen allemaal even voorbij.

Na de korte toelichting van de voorzitter van het Metaalunie district Midden, Joris Hamminga, werd een presentatie verzorgd door Frans Reitsma en Rik de Fluiter van ClickQ, een bedrijf dat zich bezig houdt met online media and branding.

‘Kijkend naar de sociale media spreek je al snel over grote getallen. Zo zijn er inmiddels 200.000 tweets per dag bij Twitter, worden er dagelijks naar 300 miljoen filmpjes via Youtube gekeken en Internetgebruikers verzonden in 2010 samen 107 biljoen e-mails’, zo gaf Reitsma aan.

Communicatie

Het internet biedt eveneens legio mogelijkheden om te communiceren met je klanten. Het is ook efficiënter omdat er handel kan worden bedreven zonder tussenkomst van de tussenhandelaren. Dit zien we bijvoorbeeld in de reiswereld en cd-branche. De meeste reizen worden geboekt via het internet en ook de cd-winkels verliezen fors terrein.

Laat je zien

Voor ondernemingen is het ook zaak om je te laten zien op het internet. Maar kijk goed wat en welke media je inzet. Probeer een inschatting te maken wat het kan betekenen voor de onderneming, durf te experimenteren en kijk achteraf hoe de zaken lopen. Evalueren dus en maak keuzes ten aanzien van relevantie’, benadrukte Reitsma.