Categories: Actueel

SolidWorks brengt software samen op platform 3DExperience.works

SolidWorks is het 3D-CAD-programma dat je bij typische mkb-bedrijven aantreft. Wereldwijd zijn er ondertussen zo’n zes miljoen gebruikers, waarvan er meer dan 330.000 certified users zijn. De jongste van hen is amper vijftien jaar. Van de zes miljoen gebruikers hadden er dit jaar 6.000 een ticket voor SolidWorks World in Dallas geboekt. SolidWorks en moederconcern Dassault Systèmes gebruiken het jaarlijks evenement niet alleen voor tientallen trainingssessies en om de engineering community te versterken.

SolidWorks World wordt vooral ingezet om de richting te duiden waarin de maakindustrie zich ontwikkelt. Die wijst richting de digitale wereld. ‘De virtuele wereld verbetert de reële wereld’, zo zei Bernard Charlès het op de eerste dag. Het thema Industrie 4.0 – in Engels-Frans industry renaissance – is al enkele jaren de rode draad op het evenement. Dit jaar was dat nog sterker het geval. High-end bedrijven hadden al hun 3DExperienceplatform, nu komt dit in een aangepaste vorm ook beschikbaar voor het mkb. ‘SolidWorks gebruikers willen volledige digitale continuïteit’, zegt Gian Paolo Bassi, CEO. ‘Ze vragen al jaren om een platform.’

VR en AR worden onderdeel van de digitale gereedschapskist voor de maakbedrijven. Met name machinebouwers kunnen hier voordeel uit halen. SolidWorks maakt in de nieuwe release het gebruik van speciale VR-platformen overbodig.  

Meer softwaretools

Bassi ziet het al langer bij de klanten: het werk wordt complexer, doorlooptijden korter. Er gebeurt steeds meer digitaal. Daarom wordt via het platform straks toegang geboden tot andere softwaremerken van Dassault Systèmes. Ze worden gebundeld aangeboden: SolidWorks blijft voor design; Simulia voor de simulaties; Enovia voor informatiemanagement en Delmia IQMS voor het plannen en monitoren van de productie. Het geheel komt beschikbaar onder de vlag van 3DExperience.works. Volgens Gian Paolo Bassi komen ontwikkelingen die de afgelopen decennia in gang zijn gezet, nu samen. ‘De digitale transformatie.’


Met name de simulatiesoftware en Delmia IQMS zijn nieuwe gereedschappen voor het mkb-bedrijf. Delmia IQMS is een combinatie van MES- en ERP-software, specifiek afgestemd op het mkb-maakbedrijf. Die markt wordt volgens Charlès op dit moment niet goed bediend.

SolidWorks CEO Gian Paolo Bassi kreeg een exemplaar van een Lava Pro gitaar. De gitaarproducent uit Litouwen ontwerpt de gitaren volledig in SolidWorks. 

Simulatiesoftware

Kleinere en middelgrote bedrijven vinden de huidige kosten van dergelijke systemen bijvoorbeeld te hoog. ‘Wij willen een factor drie tot vier lager gaan zitten.’ Charlès wil vooral de Excelbestanden wil verdwijnen, in zijn visie gaan we naar de papierloze fabriek. Simulatiesoftware wordt volgens David Holman van Simulia noodzakelijk om met productontwikkeling te overleven. ‘we gaan alles simuleren, niet alleen mechanisch, en daardoor besparen we tijd.’

Virtual en augmented reality

Wat verder tijd bespaart, is het gebruik van virtual reality en augmented reality. Daarom verbreedt SolidWorks de mogelijkheden in de 2019 release (alleen voor de klanten met een abonnement). In de nieuwe release kan men een ontwerp direct exporteren naar een format voor een VR-platform. Sterker nog: dat platform is niet meer nodig want SolidWorks geeft ontwerpers de mogelijkheid om een scene aan het ontwerp toe te voegen. Iets oppakken, de schaalgrootte veranderen, zelfs een exploded view maken: het kan allemaal zonder dat je per se een dure VR-bril of omgeving nodig hebt. Google Card Board en de mobiele telefoon volstaan.

Bij Dassault Systèmes praat men al enkele jaren over de ervaringseconomie. Topman Bernard Charlès koppelde daar dit jaar het thema duurzaamheid aan. Wat de eenentwintigste eeuw in zijn ogen anders maakt dan de vorige, is dat de ervaring van het gebruik van een product belangrijker is geworden dan het bezit. ‘In de fabriek van de toekomst maken we geen producten maar ervaringen.’ Daar moet het thema duurzaamheid integraal onderdeel van zijn, als het aan hem ligt. ‘Wat we nu doen is niet duurzaam; we moeten andere oplossingen vinden. Ook hierin is de ervaringseconomie het tegenovergestelde van de producteconomie.’ In de toekomst zal er steeds meer een balans moeten komen tussen wat je aan de ene kant neemt om iets te maken en aan de andere kant de waarde die het oplevert. ‘Als die berekening onder aan de streep negatief is, is het niet houdbaar.

Maar waarom zouden bijvoorbeeld machinebouwers VR toepassen? In een van de trainingssessies werden daarvoor argumenten gegeven. Je kunt service-medewerkers al trainen nog voordat de machine of module fysiek is gebouwd, ook in het buitenland. Daarbij heeft het salesteam betere verkoopargumenten in handen. De ontwerpers kunnen veel beter de medewerkers van de maakafdeling al in een vroeg stadium betrekken bij het proces. Die zullen veel betere feedback geven dan ze op een rendering van een CAD-model doen.

Additive manufacturing

Een thema dat de laatste jaren telkens terugkeert op SolidWorks World is 3D-printen. Terry Wohlers, additive manufacturing goeroe, leidde het AM-forum tijdens het event in Dallas. Volgens hem investeren de grote bedrijven momenteel tientallen miljoen dollars in 3D-printen. Ook materiaalproducenten, automobielfabrikanten en softwareontwikkelaars investeren fors. De medische industrie is een van de snelst groeiende sectoren als het om 3D-printen gaat. ‘Afgelopen jaar zijn er meer dan 400.000 chirurgische mallen geprint voor knie-operaties. De FDA (de zorgautoriteit in de VS) heeft sinds oktober meer dan honderd producten vrijgegeven om te gaan 3D-printen. Voor rugimplantaten is 3D-metaalprinten vaak al een standaardtechnologie.

Op de shopfloor, onderdeel van het evenement, was samen met enkele partners een complete productielijn gebouwd, inclusief het frezen op een Matsuura vijfasser, draaien op een Hurco draaimachine en 3D-scannen. 

Een SolidWorks gebruiker die 3D-printen steeds vaker inzet, is Standard Motor Products. Het Amerikaanse bedrijf is wereldwijd actief met aftermarketonderdelen voor auto’s. ‘Door te 3D-printen, kunnen we in de prototypingfase sneller iteraties maken en ontwikkeltijden verkorten’, aldus Gianluca Mattaroccia van de fabrikant van auto-onderdelen. Ook in de productie wordt er 3D-geprint, hetzij voor tooling, hetzij rechtstreeks functionele eindproducten. Knelpunten die Mattaroccia ziet zijn onder andere de snelle ontwikkeling van de technologie. Investeer je in de juiste techniek? Het antwoord is volgens hem gebruik maken van 3D-print serviceproviders. Het tweede knelpunt is scholing van medewerkers. CAD- en CAM-software die nog onvoldoende aansluit op 3D-printen is het derde probleem en tot slot wees hij nog op de hoge materiaalkosten en de moeilijke validatie van 3D-geprinte onderdelen. De stap die volgens hem elk maakbedrijf kan zetten, is het 3D-printen van opspan- en bevestigingsmiddelen. ‘Begin klein en ga zo ver als je kunt. Wij willen tegen 2020 een kwart van al onze producten vervangen hebben door additive manufacturing.’

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago