Niron Staal Amsterdam, een dochter van Damen Shipyard, opende recent haar deuren voor de ingebruikname van de nieuwe bewerkingsmachine ‘Soraluce’. Ook werd het nieuwe kantoor van Damen Shiprepair Amsterdam officieel geopend.
Klaas Goedhart, productieleider bij Niron Staal Amsterdam, is blij met de machine. ‘De LS8000 Soraluce is een gebruikte machine. Hij staat op de plek van de oude Scharman kotterbank uit 1956. De kotterbank is nu onderweg om in Afrika te worden gebruikt, voor onze productie was hij niet meer geschikt.’ De oude fundatie is aangepast aan deze machine. Het bed van de kotterbank, 10 meter lang met een slag van 8 meter, wordt nu gebruikt voor de Soraluce LS8000.
De ruimte is zo ingericht dat er hele scheepssecties bewerkt kunnen worden op het bed. Dat de freesmachine zijn werk goed doet, bewees Gregor, de productiemedewerker die de machine gaat bedienen. Hij start de machine en freest de eerste laskant. ‘We hebben een investeringsplan geschreven en toen we deze machine tegenkwamen, besloten we voor een goede tweedehands te gaan,’ vertelt Goedhart. Tegenwoordig werkt Niron Staal Amsterdam veel meer voor de vrije markt. ‘Vroeger werkten wij 80 procent voor Shipdock, de oude scheepswerf. Nu is dat volledig omgedraaid en werken we 80 procent voor de markt en 20 procent voor Damen Amsterdam Shiprepair’.
Dat Niron Staal Amsterdam deze machine tegenkwam was geen toeval. Machineleverancier Joop van Grieken, directeur van Es & Es Metaalbewerking, leverde een nieuwe machine aan Van Halteren Metaal in Bunschoten. Hij wist dat Niron Staal Amsterdam op zoek was naar een andere machine. ‘We handelen eigenlijk niet in gebruikt, maar als je een klant hiermee kan helpen, dan is dat mooi meegenomen.’