Staalfederatie geeft in symposium uitzicht op toekomst staalgroothandel

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De staalbranche, verenigd in de Staalfederatie, krabbelt voorzichtig op na de crisis van de afgelopen jaren maar ziet zich geconfronteerd met nieuwe uitdagingen zoals een globale herschikking van activiteiten, duurzaamheid en een stagnerende bouwsector.

Op 2 en 3 november vond in Garderen een symposium plaats onder de titel ‘Zonder inzicht geen uitzicht’. Onderwerp: de toekomst van de staalgroothandel in ons land. Het symposium was geen onderonsje, maar een intensieve uitwisseling van gedachten met andere partners in de keten.

Topklasse

Rob Greve, branchemanager van de Staalfederatie: ‘De markt verandert en de groothandel moet mee veranderen met de wensen van de afnemers en overige ketenspelers. De Nederlandse maakindustrie moet wereldwijd kunnen concurreren en moet daarom topklasse worden. Het is aan de verschillende partijen in de keten om met oplossingen te komen die het eindproduct beter en goedkoper maken. Een belangrijke doelstelling van het symposium was daarom onze wens te uiten om samen te werken in diverse ketens en sectoren waaronder ‘food’, ‘agro’ en machinebouw.

Toegevoegde waarde

Een team van de Universiteit Antwerpen onder leiding van prof.dr. Koen Vandenbempt heeft een poging gedaan om de metaalmarkt van 2015 in kaart te brengen en aangegeven wat de individuele metaalhandelaren en de Staalfederatie zouden moeten doen om hun positie op die markt te verstevigen. Daarbij stond de zoektocht naar toegevoegde waarde centraal en kwamen vragen aan de orde als: wat is de rol van de metaalhandelaar, hoe vrij is hij in zijn handelen, laten andere partijen in de keten toe dat hij meer waarde gaat leveren?

Vooroordelen bouw

In het collectieve bewustzijn van alle partijen in de Nederlandse bouwsector, van architecten tot uitvoerders, heeft het imago van staal nog altijd te lijden onder historisch gegroeide vooroordelen. Die zijn inmiddels technisch gesproken achterhaald, maar dat dringt maar moeizaam tot de sector door.

In opdracht van de Staalfederatie onderzocht het USP Marketing Consultancy dat imago. Het ging na welke mogelijkheden er zijn om staal als constructiemateriaal de volwaardige plaats te geven die het op grond van zijn technische, esthetische en duurzaamheidseigenschappen toekomt.

De markt bevindt zich in een overgangsfase. In plaats van een tamelijk willekeurig, breed assortiment van halffabrikaten – platen, profielen, buizen enz. – zullen staalhandelaren steeds meer ‘oplossingen voor complete bouwtechnische concepten’ moeten leveren. Ze moeten veel meer met hun afnemers meedenken over de vraag welke producten het beste aansluiten op een bepaald bouwproject.

Het complete verslag in Vraag en Aanbod:

 Staalhandel verzet bakens.

 

Staalfederatie

Universiteit Antwerpen  

USP Marketing Consultancy