Staalfederatie geeft in symposium uitzicht op toekomst staalgroothandel

Op 2 en 3 november vond in Garderen een symposium plaats onder de titel ‘Zonder inzicht geen uitzicht’. Onderwerp: de toekomst van de staalgroothandel in ons land. Het symposium was geen onderonsje, maar een intensieve uitwisseling van gedachten met andere partners in de keten.

Topklasse

Rob Greve, branchemanager van de Staalfederatie: ‘De markt verandert en de groothandel moet mee veranderen met de wensen van de afnemers en overige ketenspelers. De Nederlandse maakindustrie moet wereldwijd kunnen concurreren en moet daarom topklasse worden. Het is aan de verschillende partijen in de keten om met oplossingen te komen die het eindproduct beter en goedkoper maken. Een belangrijke doelstelling van het symposium was daarom onze wens te uiten om samen te werken in diverse ketens en sectoren waaronder ‘food’, ‘agro’ en machinebouw.

Toegevoegde waarde

Een team van de Universiteit Antwerpen onder leiding van prof.dr. Koen Vandenbempt heeft een poging gedaan om de metaalmarkt van 2015 in kaart te brengen en aangegeven wat de individuele metaalhandelaren en de Staalfederatie zouden moeten doen om hun positie op die markt te verstevigen. Daarbij stond de zoektocht naar toegevoegde waarde centraal en kwamen vragen aan de orde als: wat is de rol van de metaalhandelaar, hoe vrij is hij in zijn handelen, laten andere partijen in de keten toe dat hij meer waarde gaat leveren?

Vooroordelen bouw

In het collectieve bewustzijn van alle partijen in de Nederlandse bouwsector, van architecten tot uitvoerders, heeft het imago van staal nog altijd te lijden onder historisch gegroeide vooroordelen. Die zijn inmiddels technisch gesproken achterhaald, maar dat dringt maar moeizaam tot de sector door.

In opdracht van de Staalfederatie onderzocht het USP Marketing Consultancy dat imago. Het ging na welke mogelijkheden er zijn om staal als constructiemateriaal de volwaardige plaats te geven die het op grond van zijn technische, esthetische en duurzaamheidseigenschappen toekomt.

De markt bevindt zich in een overgangsfase. In plaats van een tamelijk willekeurig, breed assortiment van halffabrikaten – platen, profielen, buizen enz. – zullen staalhandelaren steeds meer ‘oplossingen voor complete bouwtechnische concepten’ moeten leveren. Ze moeten veel meer met hun afnemers meedenken over de vraag welke producten het beste aansluiten op een bepaald bouwproject.

Het complete verslag in Vraag en Aanbod:

Staalhandel verzet bakens.

 

Staalfederatie

Universiteit Antwerpen  

USP Marketing Consultancy

De redactie

Recent Posts

Perron038 en Universiteit Twente gaan samenwerken

Universiteit Twente en Perron038, innovatiecentrum voor de maakindustrie in (Regio) Zwolle, zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan.…

12 uur ago

Staaljournaal: Staalmarkt blijft in mineur

Europese autofabrikanten, een van de belangrijkste en op één na grootste afnemers van staal, hebben…

1 dag ago

MKB-Nederland: ‘Nu tempo maken met uitwerking voorstel vroegpensioen’

VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland roepen minister Van Hijum op tempo te maken met de…

2 dagen ago

Nieuwe cao Metaal & Techniek is een feit

Leden van de vakbonden FNV, CNV en De Unie en de werkgevers, verenigd in FWT,…

2 dagen ago

Kabinet wil ondernemerschap stimuleren

Het kabinet wil het verdienvermogen van Nederland versterken door ondernemerschap te stimuleren. Ondernemers en bedrijven…

2 dagen ago

Tata Steel onthult toekomstbestendige decoilinglijn bij Feijen

Feijen Heavy Gauge Europe, een gespecialiseerd staalservicecentrum en dochteronderneming van Tata Steel Nederland, heeft een…

2 dagen ago