Staalgroothandel Merwestaal ziet staalmarkt veranderen

Merwestaal is ruim 75 jaar actief als staalgroothandel in voornamelijk warmgewalst staal, kwartoplaat en bandplaat. Van oudsher levert de Merwestaal aan de tussenhandel, maar de tijden veranderen. Het staalbedrijf overweegt om zich ook te gaan richten op de eindgebruiker daarom zoekt het bedrijf een vertegenwoordiger voor de Nederlandse markt die zich naast de tussenhandel ook gaat verdiepen in de eindverbruiker.

Dit blijkt uit het gesprek dat Vraag en Aanbod had met Michel de Bruin, directeur-eigenaar van Merwestaal en met Ron Martens, de rechterhand van De Bruin.

Heroriëntatie

Martens: ‘We doen het goed in Duitsland en we zouden graag meer willen in Nederland. We vragen ons dan ook af of we toch – tegen onze principes en huidige werkwijze in – ook de eindgebruiker moeten voorzien van staal. De Bruin en Martens zijn er nog niet helemaal uit. Of we dan de stap moeten maken richting de Nederlandse eindverbruiker is nog maar de vraag’, aldus De Bruin. ‘We moeten wel realistisch blijven, want een stap naar levering aan de eindverbruiker heeft vergaande consequenties voor de complete organisatie. Maar in eerste aanleg ligt er voor de nieuwe vertegenwoordiger een mooi veld open op de Nederlandse staalmarkt.’
‘Duidelijk is dat de huidige markt vraagt om meer mensen’, aldus De Bruin. ‘Door de kortere levertijden hebben we te maken met kleinere tonnages én meer afmetingen en kwaliteiten op een truck. Dat vraagt steeds meer van onze afdeling planning, logistiek en administratie. Om dezelfde volumes te halen heeft Merwestaal meer klanten nodig. Dat is een van de redenen dat Merwestaal een vacature heeft voor een vertegenwoordiger. Die man of vrouw zou dan nieuwe klanten kunnen benaderen.’

Toekomst

‘Dit jaar verwachten we geen opleving van de markt meer en wij richten ons daarom nu op 2013. Het zal voor veel bedrijven nog een beproeving blijken waarin we in de eerste maanden van het jaar kunnen gaan zien wanneer de ‘echte’ opleving zal gaan plaatsvinden. In ieder geval laten wij ons niet verleiden tot een prijzenslag of het dumpen van materiaal. Steeds meer focussen wij op onze kracht, namelijk een gedegen voorraad met een flexibel en betrokken team van bekwame medewerkers, die ervoor zorgdraagt dat de klanten op hun wenken worden bedient. Bovendien hebben we inmiddels een flinke kwaliteitsslag gemaakt en wij zien in dat wij in de nabije toekomst wederom zowel in- als extern onze kwaliteit zullen moeten verbeteren om te kunnen voldoen aan de hogere verwachtingen en normen. Merwestaal zorgt dat zij klaar is voor deze nieuwe ontwikkeling’, verzekert De Bruin.

Merwestaal Moerdijk

In Vraag en Aanbod van 18 oktober staat het volledige interview met Michel de Bruin en Ron Martens van Merwestaal.