Staalmakers start charmeoffensief met ‘Staal gaat het maken’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Vorige week is de promotiecampagne van de staalsector ‘Staal gaat het maken’ van start gegaan. De lancering van deze campagne gebeurde met het live gaan van de website www.staalmakers.nl.

In 2010 hebben Staalfederatie Nederland (SFN, de branchevereniging van staalhandelaren) en Tata Steel (één van de grootste staalproducenten ter wereld) onderzoek laten uitvoeren door USP Marketing Consultancy naar het imago van staal. De onderzoeksresultaten hebben geleid tot het collectief Staalmakers. Andere partijen die dit initiatief ondersteunden, zoals bijvoorbeeld Bouwen met Staal, hebben zich hierbij aangesloten.

Uit het onderzoek is gebleken dat veel partijen die betrokken zijn bij een bouwproject (of het nu woningbouw, utiliteitsbouw of een infrastructureel project betreft; nieuwbouw of renovatie) de voordelen van staal goed weten te benoemen. Daarentegen gaven zij ook aan dat staal, wat hen betreft, enkele nadelen heeft.

Voordelen van staal

Staalmakers wil dit laatste bestrijden en heeft zich ten doel gesteld om het imago van staal te verbeteren. Dit gebeurt op twee manieren: het benadrukken van de voordelen van staal (duurzaam, flexibel, efficiënt en zelfs uniek) en het wegnemen van mispercepties over staal (brandveiligheid en kosten).

Kernwaarden

Staalmakers laat aan de hand van projecten zien wat staal in de praktijk betekent. De kernwaarden die telkens gebruikt worden, zijn flexibel, duurzaam, efficiënt en uniek. In elk project waarbij staal een belangrijke rol heeft gespeeld, komen één of meerdere van deze kernwaarden terug. De initiatiefnemers willen hiermee met name professionele opdrachtgevers in de bouw (zoals projectontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, gemeenten en woningcorporaties) en hun naaste adviseurs bij projecten (zoals gebouwmanagers, architecten, kostendeskundigen en constructeurs) informeren over staal, maar bovenal inspireren.

Imagocampagne

‘Staal gaat het maken’ is de slogan van Staalmakers voor haar gehele imagocampagne. De website staalmakers.nl is één van de uitingen. Ook social media als LinkedIn en Twitter, nieuwsbrieven, persberichten en evenementen worden ingezet om alle betrokkenen te informeren en inspireren over staal.