In 2010 hebben Staalfederatie Nederland (SFN, de branchevereniging van staalhandelaren) en Tata Steel (één van de grootste staalproducenten ter wereld) onderzoek laten uitvoeren door USP Marketing Consultancy naar het imago van staal. De onderzoeksresultaten hebben geleid tot het collectief Staalmakers. Andere partijen die dit initiatief ondersteunden, zoals bijvoorbeeld Bouwen met Staal, hebben zich hierbij aangesloten.
Uit het onderzoek is gebleken dat veel partijen die betrokken zijn bij een bouwproject (of het nu woningbouw, utiliteitsbouw of een infrastructureel project betreft; nieuwbouw of renovatie) de voordelen van staal goed weten te benoemen. Daarentegen gaven zij ook aan dat staal, wat hen betreft, enkele nadelen heeft.
Staalmakers wil dit laatste bestrijden en heeft zich ten doel gesteld om het imago van staal te verbeteren. Dit gebeurt op twee manieren: het benadrukken van de voordelen van staal (duurzaam, flexibel, efficiënt en zelfs uniek) en het wegnemen van mispercepties over staal (brandveiligheid en kosten).
Staalmakers laat aan de hand van projecten zien wat staal in de praktijk betekent. De kernwaarden die telkens gebruikt worden, zijn flexibel, duurzaam, efficiënt en uniek. In elk project waarbij staal een belangrijke rol heeft gespeeld, komen één of meerdere van deze kernwaarden terug. De initiatiefnemers willen hiermee met name professionele opdrachtgevers in de bouw (zoals projectontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, gemeenten en woningcorporaties) en hun naaste adviseurs bij projecten (zoals gebouwmanagers, architecten, kostendeskundigen en constructeurs) informeren over staal, maar bovenal inspireren.
‘Staal gaat het maken’ is de slogan van Staalmakers voor haar gehele imagocampagne. De website staalmakers.nl is één van de uitingen. Ook social media als LinkedIn en Twitter, nieuwsbrieven, persberichten en evenementen worden ingezet om alle betrokkenen te informeren en inspireren over staal.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…