‘Al zouden de prijzen met 100 euro per ton stijgen dan nog blijft de staalindustrie in de rode cijfers.’ Noviostaal citeert hier een afgevaardigde van een vooraanstaande Europese staalfabriek onlangs. Dit geeft maar aan hoe hoog de nood is bij de diverse producenten.
Dat staat in Het Staaljournaal van Noviostaal van 8 september. In 2019 werden veel producenten geconfronteerd met een daling van het staalverbruik in de automobielsector. Deze daling werd begin 2020 nog eens versneld als gevolg van de lockdown vanwege het coronavirus en bovendien werd hierdoor ook het staalverbruik in andere sectoren onderuitgehaald. Fabrieken kregen daardoor steeds minder orders, terwijl de concurrentie wel toenam.
Ondanks de Europese maatregelen om de staalimport te beperken bleef deze rond de jaarwisseling nog redelijk hoog en bovendien met zeer concurrerende prijzen. Gevolg was dan ook dat de binnenlandse prijzen op de Europese markt fors onder druk kwamen. In de loop van juli en augustus stegen de grondstofprijzen en daardoor de staalprijzen in Azië veroorzaakt door een sterk verbeterde vraag in China, dat het probleem rond het coronavirus kennelijk onder controle heeft. Dat leidde ertoe, dat veel exporterende landen zich meer gingen richten op afzetgebieden in Azië en waardoor de importdruk op Europa wat afnam, als gevolg waarvan ook meer speelruimte ontstond wat aan de te lage prijzen te gaan doen.
Maar de Europese fabrieken komen in een echte spagaat. Immers een dramatisch ingestorte vraag, fors gestegen grondstofprijzen voor erts (erts tikte onlangs zelfs even de 130 dollar per ton aan) en schroot, maar tegelijkertijd ook de druk vanuit de diverse overheden om te investeren om staal in de toekomst energieneutraal te kunnen produceren. Ziedaar een kleine samenvatting van de belangrijkste aspecten waardoor inderdaad staalfabrieken met forse verliezen te kampen hebben. Gelukkig zien ze een zich snel verbeterende vraag vanuit de automobielsector en is die verbetering wat groter dan eerder verwacht werd. Toch blijft de situatie erg kritisch, want naar hun zeggen is de vraag naar staal sinds het voorjaar gedaald naar vijftig procent van normaal en spreken de staalmakers daarom van ‘de ergste crisis sinds decennia’.
Zo hebben afnemers als Europese staalservice centers in de eerste helft van 2020 maar liefst ruim zestien procent minder hoeveelheden plaat- en bandstaal afgezet. Op grond daarvan oefenen de staalfabrieken ook druk uit op de Europese Commissie om de huidige importbeperkende maatregelen nog verder aan te scherpen. Of de EU daarin mee zal gaan blijft nog de vraag. Feit is echter al wel, dat de staalprijzen sinds een aantal weken fors in de lift zijn gegaan. Nog slechts een maand geleden kondigde ArcelorMittal aan naar een basisprijs van 500 euro voor warmgewalste rollen te willen gaan, waarover in de markt toch ernstig getwijfeld werd of dat een haalbare basisprijs zou zijn. Immers de vraag was nog niet naar een pré-coronavirus-niveau gekomen. Andere fabrieken hebben zich de afgelopen periode niet expliciet over een dergelijke basisprijs uitgelaten, maar wel verhogingen doorgevoerd waardoor de basisprijs voor ‘spot business’ toch al wel gestegen is naar zo’n 470-480 euro per ton.
Inmiddels zou ArcelorMittal alweer denken over een nieuwe verhoging tot een basisprijs van 530 euro per ton en dat een dezer dagen ook bekend gaan maken. Echter de onzekerheid in de markt hoe reëel het is prijzen nog verder te verhogen wordt ook gevoed door het gegeven, dat diverse fabrieken stilliggende hoogovens weer willen opstarten, waardoor bestaande capaciteiten vergoot worden en er dus meer materiaal op de markt beschikbaar zal komen. Wat in de markt van vlakke producten opvalt is, dat de prijsstijging voor kwartoplaat achter blijft bij die van coils. Wellicht is dat te verklaren doordat voorraden bij handelaren en snijbedrijven nog relatief hoog of te hoog zijn mede omdat er kennelijk te weinig projecten in de markt zijn. Daardoor is de behoefte aan nieuw materiaal achtergebleven en hebben de producenten van kwartoplaat dus te weinig orders als gevolg waarvan de prijzen niet navenant gestegen zijn. De producenten van coilmateriaal beweren echter goed gevulde orderboeken te hebben en schermen met lange levertijden, enkele spreken zelfs over december-levering. Op basis van al deze aspecten is naar de mening van Noviostaal een verdere prijsstijging in de komende tijd niet uit te sluiten.
Noviostaal geeft per 8 september 2020 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
Deze maand stijgen de prijzen voor alle soorten. De stijging loopt van 10 euro per ton voor Kwartoplaat naar 25 euro per ton voor Sendzimir verzinkte coils, 30 euro per ton voor Koudgewalste coils en zelfs 45 euro per ton voor Warmgewalste coils en ten opzichte van de staalprijzen in augustus 2020.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…