Dat schrijft Lex Coenen van NovioStaal in Het Staaljournaal van februari. ‘De staalfabrieken hebben goed gevulde orderboeken. Levertijd worden als gevolg daarvan langer. Bijvoorbeeld ArcelorMittal geeft bij nieuwe bestellingen warmgewalste coils een levertijd van ca 3-4 maanden aan. Maar ook prijzen stijgen verder.’
‘Medio december 2017 kondigde ArcelorMittal een forse prijsstijging aan voor levering in het 1e kwartaal 2018 en wilde men naar een basisprijs van 600 euro voor warmgewalste coils. De markt heeft zich daar lang tegen verzet, maar intussen komt die basisprijs voor zgn.
spot business langzamerhand wel in beeld. In heel korte tijd zijn de basisprijzen dus behoorlijk gestegen wat op zich opmerkelijk is voor een eerste kwartaal van het jaar, waarin traditioneel wel geprobeerd wordt verhogingen door te voeren, maar meestal de prijzen redelijk stabiel blijven of licht stijgen. De vraag doemt daarmee op wat de oorzaak van de aanhoudende opwaartse prijsdruk is? Immers fabrieken lijken toch al mooie winsten te maken.’
‘ThyssenKrupp Steel Europe bijvoorbeeld publiceerde onlangs haar resultaat over het eerste fiscale kwartaal (Q4-2017), wat prachtige cijfers zijn, want ondanks een wat lagere omzet in volume gerekend steeg de winst van 28 miljoen naar 160 miljoen euro (EBIT). De Duitse staalgigant verklaart het verbeterde resultaat vooral aan een fors gestegen vraag uit de spotmarkt.’
Maar waarom willen de staalmakers dan toch hogere prijzen?, vraagt Coenen zich af. ‘Natuurlijk zijn de actuele hoge prijzen voor importmateriaal een mooie aanleiding. Doordat vooral China minder naar Europa levert, India en Rusland zich ook op wat andere exportgebieden concentreren en o.a. Vietnam richting de EU juist weer wat actiever is geworden, zijn de actuele prijsniveaus van importmateriaal namelijk niet zo heel verwijderd van de continentale prijzen. Een Europese afnemer moet zich dus afvragen of het zinvol is qua prijs weliswaar bijna gelijkwaardig materiaal buiten de Europese Unie te kopen, maar voor de levering ervan a. 3 à 4 maanden te moeten wachten, terwijl binnen de EU dezelfde levertijden geboden worden. Buiten deze afweging zijn er ook nog de restricties die veroorzaakt worden door importheffingen op o.a. Chinees staal en -binnen afzienbare tijd- wellicht ook op staalproducten van Vietnamese oorsprong. Bovendien is ook het prijsniveau in Zuid-Europa bijna identiek aan dat van Noord-Europa. Met andere woorden: wat concurrentie betreft hebben de staalmakers weinig te vrezen in een markt met een interessante vraag naar staal.’
‘Waar de fabrieken echter ook naar kijken zijn de marktprijzen voor legeringen en andere metalen, die nodig zijn voor de productie van staal. Diverse legeringen en andere metalen zijn sinds de tweede helft van 2017 behoorlijk duurder geworden, wat gevolgen heeft voor de kosten voor de productie van ruwstaal.’
‘Vanwege deze stijgende productiekosten verwachten wij dan ook in het voorjaar een nog verder oplopende prijs voor warmgewalste en koudgewalste coils. Sendzimir verzinkt staal zal in onze ogen een nog grotere stijging gaan krijgen vanwege de definitief vastgestelde importheffingen voor deze materiaalsoort, waarbij verzinkt staal voor de automobielproductie uitgezonderd is. De prijzen voor kwartoplaten zitten inmiddels op het hoogste niveau in 6 jaar tijd en wij ontvingen berichten dat de EU-producenten ook voor dit product verdere verhogingen willen doorvoeren. De leden van Duitse vakbond IG Metall zijn akkoord gegaan met de fusie van ThyssenKrupp Steel Europe en Tata Steel, dat daardoor dit jaar nog zal kunnen plaatsvinden.’
Noviostaal geeft per 16 februari 2018 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
In februari 2018 zijn de prijzen over het algemeen gestegen vergeleken met de vorige maand. De prijsverschillen lopen uiteen van +5 tot +20 € per ton vergeleken met de staalprijzen van januari 2018.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…