Van die laatste groep werden november vorig jaar drie nieuwe stalen op de markt gebracht, te weten: Serica, een dompelverzinkte staalsoort voor buitendelen van auto’s (1), htet goed vervormbare dompelverzinkte staal DX57-GI HyperForm (2) en de staalsoort die bekleed is met de MagiZinc Auto zink-magnesium coatingtechniek (3).
Tata Steel heeft in 2011 een nieuw productontwikkelingsprogramma opgezet als onderdeel van een strategie van marktdifferentiatie. ‘Dit essentiële programma heeft ons in staat gesteld om onze producten en diensten verder te verbeteren en uit te breiden’, aldus Henrik Adam, Chief Commercial Officer van Tata Steel in Europa. ‘Veel van deze nieuwe producten en diensten vloeien rechtstreeks voort uit de nauwe samenwerking met onze klanten. Onze geavanceerde staalproducten bieden klanten een concurrentievoordeel en helpen hen om succesvol te zijn in hun markten.’
De productie en levering van staal is bij Tata Steel in Europa georganiseerd rond de marktsectoren waaraan het bedrijf levert. Dat is uniek in de staalindustrie. Het stelt Tata Steel in staat om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die tegemoet komen aan de wensen van klanten in diverse markten, waaronder de bouwsector, automobielindustrie, verpakkingssector, producenten van hijs-, mijnbouw- en grondverzetmachines, de energiesector en de lucht- en ruimtevaartindustrie.
In 2014 heeft Tata Steel ruim dertig nieuwe staalsoorten op de markt gebracht. Daarbij is veel aandacht uitgegaan naar de automobielindustrie. Vorig jaar zijn elf automotive producten geïntroduceerd waarvan we er hier drie noemen: de dompelverzinkte coating Serica, het goed vervormbaar dompelverzinkte staal DX57-GI HyperForm en staal dat bekleed is met de MagiZinc Auto zink-magnesium coatingtechniek.
Deze drie staalproducten vormen een aanzienlijke uitbreiding van het productaanbod van Tata Steel voor buitendelen van auto’s. Het zijn staalproducten die een nog betere en fraaiere oppervlaktekwaliteit garanderen en tegelijkertijd gemakkelijker in complexe vormen te persen zijn, waardoor de fabricagekosten worden gereduceerd. De nieuwe producten zijn ontwikkeld door de Research & Developmentteams van Tata Steel in Europa en zullen worden geproduceerd in de automotive dompelverzinklijnen in IJmuiden, België (Luik) en Wales.
‘We zijn er volledig op gefocust om samen met onze klanten te werken aan het ontwikkelen en leveren van producten die zij nodig hebben om in hun markten het verschil te maken’, aldus Adam. ‘Een fraai uiterlijk van de onderdelen van een auto, met name de beeldbepalende buitendelen, is een essentieel element in het productieproces van een auto. Omdat al deze producten zijn gemaakt met het duurzame en kostenefficiënte dompelverzinkproces bieden ze klanten ook aanzienlijke kostenvoordelen.’
Het nieuwe Serica product is een eersteklas dompelverzinkte coating, die zorgt voor een superieure oppervlaktekwaliteit van het staal. Serica garandeert de hoogst mogelijke oppervlaktekwaliteit van het verzinkte staal na het persen, waardoor klanten een superieur lakuiterlijk kunnen realiseren bij het maken van buitendelen van auto’s. Serica zorgt ook voor een consistent hoge kwaliteit lakuiterlijk, zelfs wanneer dunnere of minder lagen lak worden aangebracht.
Het tweede product is een nieuwe soort uiterst goed vervormbaar dompelverzinkt staal: DX57-GI HyperForm. Deze staalsoort heeft uitstekende dieptrek- en rekeigenschappen, waardoor het automotive-ingenieurs in staat stelt om complexere onderdelen te ontwerpen voor zowel het exterieur als het interieur van auto’s. Daardoor kunnen ze auto’s ontwerpen met een nog fraaier uiterlijk en een hogere functionaliteit.
De derde toevoeging aan de automotive productserie van Tata Steel is de toepassing van MagiZinc Auto zink-magnesium coatingtechniek op de breedste dompelverzinklijn van Tata Steel: DVL3 in IJmuiden. DVL3 maakt plaatstaal met een breedte tot 2.020 millimeter. Sinds oktober vorig jaar is het nu mogelijk dit extra brede staal ook met MagiZinc te bekleden, een coating die Tata Steel in 2011 heeft geïntroduceerd. Met deze uitbreiding van de MagiZinc Auto productportfolio komt Tata Steel tegemoet aan een wens van klanten, die de bredere specificatie kunnen inzetten voor het maken van grote panelen voor het interieur van auto’s.
Vanaf 2015 is de bredere specificatie ook beschikbaar voor buitendelen van auto’s, waar de grootste panelen nodig zijn, zoals zijpanelen en daken. Het extra brede materiaal heeft niet alleen de bekende uitstekende roestbescherming van MagiZinc Auto, maar is ook gemakkelijker te verwerken op de installaties van autoproducenten. ‘De productie van MagiZinc staal in DVL3 betekent dat we nu de breedste geavanceerd-verzinkte staalplaat ter wereld op de markt kunnen brengen, met een superieure oppervlaktekwaliteit en korte levertijden’, aldus Sander Heinhuis, European Marketing Manager Automotive bij Tata Steel.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…