Dat meldt Het StaalJournaal van Noviostaal van 15 november. Inmiddels lijkt zich echter een positievere ontwikkeling af te tekenen. Vanwege de stagnerende verkoop in de afgelopen weken hebben diverse fabrieken besloten hun productiecapaciteit tijdelijk fors te verlagen om daarmee vraag en aanbod meer in evenwicht te brengen. Ze worden in hun pogingen om een prijsverhoging te realiseren geholpen doordat ook importprijzen geen verdere daling laten zien. Deze trokken vanwege het prijsniveau al niet veel belangstelling, maar importen waren vanwege de levertijden bovendien niet erg interessant. Immers de EU-fabrieken bleken hun opdrachten op korte termijn al te kunnen leveren.
De ontwikkelingen bij het Italiaans ILVA, dat eerder dit jaar door ArcelorMittal was overgenomen middels een periodieke lease en vervolgens koop, hebben ertoe bijgedragen dat het prijsverval in Zuid-Europa gestopt is en daar zelfs een lichte stijging vertoont. ArcelorMittal is in conflict geraakt met de Italiaanse overheid vanwege een tussentijds doorgevoerde gewijzigde milieuwetgeving, wat volgens de staalfabrikant een inbreuk betekenen zou op de overnamevoorwaarden. Het gevolg is dat productie stagneert en ArcelorMittal zich wil terugtrekken uit de deal.
Een ander discussiepunt tussen beide partijen is echter ook het plan van de staalmaker het aantal arbeidsplaatsen aldaar met bijna vijftig procent te reduceren, waar de vakbonden en de regering natuurlijk niet mee kunnen instemmen. Een achterliggende gedachte echter voor ArcelorMittal zou ook kunnen zijn, dat men uiteindelijk toch geen toekomstperspectief voor Europa’s grootste geïntegreerde staalfabriek ziet. Inderdaad lijdt ArcelorMittal veel verlies op deze Italiaanse fabriek en wil, zo niet moet het daarom daar fors saneren. Maar eerlijk gezegd speelt misschien ook de belabberde Europese staalmarkt een rol in haar beleidsoverwegingen. Begin november immers stelde ArcelorMittal het verwachte globale staalverbruik in 2019 met -0,5 – 1,0 procent naar beneden bij, waarbij vooral de geschatte afname in Europa met drie procent opvalt.
Verbetering van het prijsniveau is voor alle Europese fabrieken absoluut noodzakelijk gezien de tussentijdse financiële berichtgevingen van diverse staalmakers. Wellicht kan daarbij ook de automobielindustrie een handje helpen. Want hoewel ook bijvoorbeeld in Italië en China weer dalende verkoopcijfers genoteerd werden, zijn er ook voorzichtige signalen van herstel in de autobranche te beluisteren, wat zou kunnen leiden tot een verbeterde vraag naar staal.
Daarbij ook van gunstige invloed kan zijn, dat de dreiging van de VS om importheffingen op Europese auto’s in te gaan voeren voorlopig afgewend is. De prijsonderhandelingen tussen de automobielfabrikanten en de staalmakers zijn sinds enkele weken aan de gang maar verlopen moeizaam. Sommige autoproducenten willen een reductie van 80 tot 100 euro per ton hebben in vergelijking met de afspraken voor 2019. De fabrieken schijnen echter niet bereid te zijn verder dan 30-40 euro te willen gaan. Met het oog op het gegeven dat prijzen voor automobielfabrieken richtinggevend zijn voor die van andere branches is het logisch dat de staalproducenten zich stug opstellen. Daarbij tekent zich ook nog een andere trend af, namelijk dat fabrieken geen lange termijncontracten meer willen aangaan, dit vanwege het huns inziens veel te lage marktprijsniveau. December wordt in dat verband een spannende maand voor vele afnemers.
Noviostaal geeft per 15 november 2019 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
Deze maand dalen de prijzen voor alle soorten. De daling loopt van 5 euro per ton voor Kwartoplaat, 10 euro per ton voor Warmgewalste en Koudgewalste coils tot 15 euro per ton voor Sendzimir verzinkte coils ten opzichte van de staalprijzen in oktober 2019 .
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…