De Amerikaanse president Trump legt forse importtarieven op staal (25%) en aluminium (10%). De EU dreigt met het duurder maken van Harley’s, bourbon en spijkerbroeken en Trump dreigt vervolgens weer met importtarieven op Europese auto’s. Waar houdt dit op?
Volgens ABN AMRO hebben China, de EU en andere landen al aangegeven naar de Wereldhandelsorganisatie te zullen stappen en tegenmaatregelen voor te bereiden.
FME VNMI
Deze maatregel van Trump heeft negatieve gevolgen voor de Nederlandse metallurgische industrie. FME en VNMI betreuren dit besluit en roepen de Nederlandse en EU-politiek met klem op tot actie. Volgens FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming moet voorkomen worden dat president Trump volgende week zijn handtekening onder dit voorstel plaatst. ‘We zijn een klein land met een enorm grote staalindustrie die hoogwaardige producten aan onder andere Amerika levert.’
650.000 ton staal
Naast de EU vormen de VS de belangrijkste exportmarkt voor de Nederlandse staal- en aluminiumindustrie. De Telegraaf schrijft dat Tata Steel in IJmuiden volgens het CBS voor 512 miljoen euro verscheept naar de Amerikaanse havens: goed voor 650.000 ton ‘plat’ staal oftewel 12 procent van alle Europese staalproducten. Qua aluminium produceert Aldel in Delfzijl aluminum walsblokken en perspalen. Het is niet bekend in hoeverre zij exporteren naar de VS. Er was bij Aldel niemand aanwezig om Vraag & Aanbod te woord te staan.
Dezentjé Hamming roept het Nederlandse kabinet en de Europese Unie op om direct in actie te komen, net als Sekhar Lahiri, directeur VNMI:‘De Amerikanen dienen hun plannen in te trekken. Alleen zo kunnen wij doen waar we goed in zijn: het produceren van hoogwaardige producten.