Teleurstellende economische berichten hebben ertoe geleid, dat de heersende onzekerheid over de ontwikkeling van de staalprijzen aanhouden. De staalfabrieken willen meer vanwege hogere grondstofprijzen, maar de staalservicecenters, handelaren en grotere verbruikers verzetten zich daar fel tegen omdat de afzetmarkt hogere prijzen nog niet absorbeert. Een deel van de oorzaak moet worden gezocht in de stagnerende automarkt.
Dit schrijft Noviostaal in zijn nieuwsbrief Het Staaljournaal van 14 maart 2019. In de Europese Unie daalden de verkoopcijfers van personenauto’s in januari 2018 t.o.v. dezelfde maand 2017 met ruim 3 procent. Grootste dalers waren Italië (-7%), Spanje (-8%) en Nederland (-19%). De productie van de Duitse automobielfabrieken daalde in dezelfde maand ook. Duitse auto’s gaan voor driekwart in export, onder meer naar de VS en daar schuilt mogelijk een ander opkomend probleem. Mochten de VS en de EU het niet eens worden over de wederzijdse handel dan dreigt een extra importheffing door eerstgenoemde, die de Duitse auto-industrie hard zal treffen.
Tegelijkertijd daalden ook de verkoopcijfers van auto’s in China met 14 procent en India (-4%). Kortom de automakers hebben het wereldwijd lastig en dat heeft in die branche geleid tot een afname in staalverbruik. Als gevolg daarvan werden de voorraden bij de staalservicecentra en handelaren groter, waardoor zij enerzijds probeerden meer afzet in andere branches te realiseren, anderzijds terughoudend werden bij het afsluiten van nieuwe inkoopopdrachten. Andere takken van industrie laten nog positieve cijfers zien, maar de automobiel is een grootverbruiker van staal.
Per saldo werden er onlangs tegenvallende Duitse economische en teleurstellende exportcijfers bekend gemaakt. Op die basis, gevoegd bij het feit dat importmateriaal nog wel verkrijgbaar is, wordt het voor de staalfabrieken dus lastig hogere verkoopprijzen te realiseren.
Staalmakers willen hogere prijzen
Toch zullen de staalmakers het op korte termijn blijven proberen, want traditioneel is het moeilijk in het 3e kwartaal, zijnde de vakantieperiode, prijzen in de lift te krijgen. Wellicht dat de markt inderdaad in de loop van deze of volgende maand hogere prijzen van de Europese fabrieken wil accepteren, omdat de actuele importprijzen redelijk dicht tegen het Europese niveau aan liggen en de EU-fabrieken kortere levertijden kunnen aanbieden. Het blijft echter speculeren.
Thyssenkrupp en Tata
De consolidatie van staalfabrieken in de Europese Unie gaat intussen wel gewoon door. De fusie van Thyssenkrupp met Tata ligt op dit moment onder het vergrootglas bij de Europese Commissie.
Naar verluidt heeft zij de fusiepartners opgedragen met een voorstel te komen waarbij bepaalde productie-eenheden dienen te worden afgestoten teneinde een gezonde concurrentieverhouding binnen de EU intact te houden. Er wordt beweerd dat het zou gaan om de productie van vertind staal.
Inderdaad zijn er drie grote productie-eenheden binnen de nieuw te vormen groep, die tezamen de markt zouden overheersen. Thyssenkrupp is echter niet bereid zijn Duitse productiefaciliteit af te stoten en Tata heeft fabrieken in IJmuiden en Port Talbot (UK). Mogelijk zal die laatste vestiging door Tata van de hand worden gedaan.
Liberty Steel
De in eerdere edities van het StaalJournaal gemelde overname van 6 fabrieken van ArcelorMittal – waarvan vijf binnen de EU- door Liberty Steel zal in de loop van het 2e kwartaal gerealiseerd kunnen worden. Naar wij onlangs vernomen hebben verwacht Liberty Steel de financiering ervan in mei of juni afgerond te hebben. Daarmee heeft ArcelorMittal voldaan aan de eisen van de Europese Commissie en heeft ze daardoor de fabrieken van ILVA (Italië) definitief in handen.
Noviostaa l geeft per 14 maart 2019 de volgende fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton (de genoemde prijzen zijn indicatief, circa en geheel vrijblijvend):
- Warmgewalste coils: 500-515
- Koudgewalste coils: 600-615
- Sendzimir verz. coils: 605-620
- Kwartoplaat: 585-600
Deze maand dalen de staalprijzen voor warmgewalste coils, koudgewalste coils en sndzimir verzinkte coils met 5 euro per ton, alleen kwartoplaat stijgt met 5 euro per ton ten opzichte van de staalprijzen in februari 2019 .