Stappenplan om veilig om te gaan met gassen in zeecontainers

Dagelijks komt een groot aantal bedrijven in aanraking met zeecontainers. Dit zijn bijvoorbeeld distributiebedrijven, detailhandel, warehouses, transportbedrijven en productiebedrijven. In deze containers kunnen gassen zitten die kunstmatig zijn toegevoegd om ervoor te zorgen dat de lading tijdens transport goed bewaard blijft en dat eventuele ongewenste micro-organismen worden gedood. Daarnaast kunnen gassen ook het gevolg zijn van bepaalde stoffen die zijn gebruikt bij de fabricage van het product en/of de verpakking.

Protocol veilig omgaan containergassen
Om de eventuele gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te verkleinen, heeft het PGIC een protocol ontwikkeld dat medewerkers een handvat geeft voor het veilig omgaan met gassen in zeecontainers. Dit protocol is vastgesteld door een NEN-werkgroep onder leiding van het PGIC en is tot stand gekomen in samenwerking met Gezond Transport. In de werkgroep waren alle belanghebbenden, verladers, vervoerders, logistiek dienstverleners, expediteurs, gasmeetbedrijven, leveranciers van gasmeetapparatuur, opleidingsinstanties, gasmeetdeskundingen en de werknemers (FNV Bondgenoten), vertegenwoordigd.

Stappenplan

Het stappenplan ‘Veilig omgaan met gassen in zeecontainers’ bestaat uit een beleidsmatig en een operationeel proces. Het beleidsmatige proces geeft aan hoe een bedrijf een beleid kan vormgeven om veilig om te gaan met gassen in zeecontainers. Het operationele proces leidt tot het ‘veilig’ openen en betreden van de zeecontainers. Hierdoor wordt het risico op verstikking, bedwelming, vergiftiging, brand of explosie tot een minimum gereduceerd.

Vervolgstappen        
Het protocol is direct toepasbaar voor bedrijven. Gezond Transport beheert het protocol namens het Platform Gassen in Containers. Twee partijen uit het PGIC (TLN en FNV Bondgenoten) gaan dit stappenplan op korte termijn ook in de vorm van een Arbocatalogus aanbieden aan de Arbeidsinspectie. Daarmee wordt het protocol de norm voor veilig omgaan met gevaarlijke gassen in zeecontainers.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago