Stappenplan om veilig om te gaan met gassen in zeecontainers

Dagelijks komt een groot aantal bedrijven in aanraking met zeecontainers. Dit zijn bijvoorbeeld distributiebedrijven, detailhandel, warehouses, transportbedrijven en productiebedrijven. In deze containers kunnen gassen zitten die kunstmatig zijn toegevoegd om ervoor te zorgen dat de lading tijdens transport goed bewaard blijft en dat eventuele ongewenste micro-organismen worden gedood. Daarnaast kunnen gassen ook het gevolg zijn van bepaalde stoffen die zijn gebruikt bij de fabricage van het product en/of de verpakking.

Protocol veilig omgaan containergassen
Om de eventuele gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te verkleinen, heeft het PGIC een protocol ontwikkeld dat medewerkers een handvat geeft voor het veilig omgaan met gassen in zeecontainers. Dit protocol is vastgesteld door een NEN-werkgroep onder leiding van het PGIC en is tot stand gekomen in samenwerking met Gezond Transport. In de werkgroep waren alle belanghebbenden, verladers, vervoerders, logistiek dienstverleners, expediteurs, gasmeetbedrijven, leveranciers van gasmeetapparatuur, opleidingsinstanties, gasmeetdeskundingen en de werknemers (FNV Bondgenoten), vertegenwoordigd.

Stappenplan

Het stappenplan ‘Veilig omgaan met gassen in zeecontainers’ bestaat uit een beleidsmatig en een operationeel proces. Het beleidsmatige proces geeft aan hoe een bedrijf een beleid kan vormgeven om veilig om te gaan met gassen in zeecontainers. Het operationele proces leidt tot het ‘veilig’ openen en betreden van de zeecontainers. Hierdoor wordt het risico op verstikking, bedwelming, vergiftiging, brand of explosie tot een minimum gereduceerd.

Vervolgstappen        
Het protocol is direct toepasbaar voor bedrijven. Gezond Transport beheert het protocol namens het Platform Gassen in Containers. Twee partijen uit het PGIC (TLN en FNV Bondgenoten) gaan dit stappenplan op korte termijn ook in de vorm van een Arbocatalogus aanbieden aan de Arbeidsinspectie. Daarmee wordt het protocol de norm voor veilig omgaan met gevaarlijke gassen in zeecontainers.

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

12 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

13 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

13 uur ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

1 dag ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

1 dag ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

1 dag ago