Nationale Vacaturebank nam drie grote functiegroepen onder de loep en ondervroeg 2000 Nederlanders naar hun perceptie van de functiegebieden sales, logistiek en techniek.
Het werk in de technieksector wordt als lastig geclassificeerd; 64% van de starters verwacht dat het erg moeilijk is. Ter vergelijking; 24% denkt dat salesfuncties lastig zijn, 23% vindt dat van logistiek werk. De technieksector kampt nog steeds met vooroordelen. ‘”e vraag naar technici blijft groeien, het aantal openstaande vacatures was nog nooit zo hoog”, aldus Irene van Cappelle, B2C Marketeer Nationale Vacaturebank. “Momenteel telt ons platform zo’n 13.000 vacatures in de techniek en ruim 6.000 in sales en logistiek. Vooral het imago van de technische sector staat werkgevers in de weg bij het aantrekken van starters. Zonde, want de inhoud van het werk en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zouden redenen kunnen zijn voor starters om de sector eens te verkennen.”
Op zoek naar een baan met goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Dan is een salesfunctie volgens een kwart van de starters een schot in de roos. Maar ook onder ervaren werkenden heeft de commerciële sector op dit gebied een goed imago: 24% verwacht hier de beste secundaire arbeidsvoorwaarden te hebben. Opvallend is dat Nederlanders met werkervaring de werkzaamheden binnen salesfuncties ook heel erg leuk vinden (28%). Dit in tegenstelling tot de starters, waarvan slecht 18% sales-werkzaamheden heel erg leuk lijkt.
Alle onderzochte functiegroepen staan in de top 4 van favoriete functies van mannen. Vrouwen zijn minder enthousiast over deze sectoren, bij hen gaat de hoogste notering naar een commerciële functie. Van Cappelle: “Techniek en logistiek staan helaas bekend als mannenberoepen en het aantal vrouwelijke werknemers in deze sector blijft achter. Toch neemt het aantal (jonge) vrouwen dat kiest voor een technische opleiding wel toe. Dat zien wij ook terug in de bezoekers op ons platform. Het aantal vrouwen dat banen in de techniek en logistiek bekijkt, is in de afgelopen vijf jaar licht toegenomen. De bezoekers die banen in de techniek bekijken zijn 60% man en 40% vrouw. In de logistiek is dit zelfs 43% man en 57% vrouw. Dat biedt perspectief. Maar als zij vervolgens geen vacature kunnen vinden die hen persoonlijk aanspreekt, is de kans groter dat ze afhaken.”
Want ook de vacature-inhoud en uitstraling zijn nog vaak traditioneel en gericht op mannen, terwijl bewezen is dat vrouwen beter reageren op een lifestylemerk. “Denk aan de actie van Opel, met de ‘vrouwelijke vacature’ voor Jade, die aantoonbaar beter aansloeg maar inhoudelijk geen zin afweek van de originele vacature”, aldus Van Cappelle.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…