‘De enige constante in de markt is dat deze continu in beweging blijft. Als leverancier van tooling en bedrijfsinrichting zien we dit terug in de innovatiekracht van onze groep en de behoeftes in de markt.’
Henry Blom, algemeen directeur van de Hoffmann Group Nederland en België staat met ruim tachtig medewerkers dagelijks in de praktijk. We zien veel meer dat bedrijven, maar ook machinebouwers toenadering zoeken om samen tot de meest optimale prestaties te komen.
Tooling is daarbij een essentieel onderdeel.’ In het afgelopen jaar is de samenwerking met diverse machineleveranciers geïntensiveerd. ‘Met Mazak, Dormac en Promas werken we steeds vaker samen. We merken dat de klant op zoek is naar een totaaloplossing dus naast de machine ook de tooling. De delen tussen de spindel en het bed, zoals wij dat altijd noemen. Deze samenwerking biedt die mogelijkheid voor de klant.’
Strategisch productmanagement is het sleutelwoord van 2018 en zal verder worden doorontwikkeld in 2019. Tot 2017 voerde de Hoffmann Group de strategische productontwikkeling alleen uit in München Duitsland, de bakermat van het concern. Blom: ‘Het afgelopen jaar is er een roll out geweest met het internationaal opereren van strategisch product management. Zowel in Europa, Amerika als in Azië werken we nu met lokale strategisch product managers. Zij kunnen de problematieken die juist daar spelen doorgeven aan de engineers in Duitsland zo dat zij, indien er voldoende redenen voor zijn, nieuwe tools kunnen engineeren, ontwikkelen en testen. Vooral belangrijk voor de doorontwikkeling van ons eigen merk Garant.
Ergonomie
De Hoffmann Group bestrijkt twee grote blokken. Dat is de hiervoor genoemde verspaning, het leveren van tools, en bedrijfsinrichting. Ook binnen bedrijfsinrichting spelen diverse noviteiten. ‘Zo hebben we veel gedaan aan het verbeteren van de rasterindeling en de ergonomie aangepakt en verbeterd. Een ander voorbeeld is de elektrisch aangedreven verrijdbare werkbank. Erg handig en ergonomisch als er veel van locatie gewisseld moeten worden of als er langere afstanden moet worden afgelegd.’
Met de productgroep Persoonlijke Beschermingsmiddelen, PBM’s, heeft Hoffmann het productfolio verbreed. ‘Dit opent ook nieuwe deuren in andere sectoren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de chemie. Daar kunnen we nu toegevoegde waarde bieden met onze specialisatie van PBM’s en dat geeft natuurlijk de gelegenheid om ook onze andere producten te introduceren indien van toepassing.’
Meettechniek
Een ander segment waar we vanaf dit jaar nog meer focus op leggen is de geometrische meettechniek. ‘We hebben recent een specialist hiervoor aangenomen. Hiermee creëren wij de brug naar de meetkamers, want ons productfolio nauw op aansluit.’
Het gaat goed met de Hoffmann Group, het concern draait een jaarlijkse omzet van ruim 1,3 miljard euro. Zo ook in Nederland en België die dit jaar opnieuw een dubbelcijferige plus draaien.