De hoeveelheid aluminium van in Europa geproduceerde auto’s is sinds 2016 gestegen met twintig procent, neerkomend op 180 kilogram in 2019. De voorspelling is dat het gemiddelde aluminiumgehalte verder zal stijgen tot bijna tweehonderd kilogram per voertuig tegen 2025.
Dat blijkt uit een nieuwe studie van DuckerFrontier in opdracht van European Aluminium. De positieve vooruitzichten en de ononderbroken groei van aluminium worden grotendeels toegeschreven aan de rol van aluminium in lichtgewicht auto’s en als aanjager van elektromobiliteit. Uit de studie blijkt dat elektrische en plugin hybride voertuigen aanzienlijk meer aluminium gebruiken dan de gemiddelde auto.
De voorkeur van de autofabrikanten voor aluminium hangt grotendeels samen met het lichte karakter ervan, waardoor alle auto’s energiezuiniger zijn, of het nu gaat om een benzine-, diesel- of elektrisch aangedreven voertuig. Aluminium is niet alleen sterk, maar is ook in staat om bij een ongeluk energie te absorberen. Daardoor zouden aluminium-onderdelen volgens het onderzoek veiliger zijn dan stalen varianten, terwijl ze ook nog eens vijftig procent lichter zijn. Lichtere auto’s dragen aanzienlijk bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en de verbetering van de brandstofefficiëntie.
‘Aluminium is een echte enabler van elektro-mobiliteit. De combinatie van aluminium plaat, extrusies en gietstukken biedt perfecte oplossingen voor elektrische voertuigen. Zowel als bescherming van de accu’s als om het gewicht van het voertuig te verminderen en zo de prestaties of het bereik te vergroten,’ aldus Dieter Höll, voorzitter van de Automotive & Transport Board bij European Aluminium.
Elektrificatie belangrijke drijfveer
Het onderzoek van European Aluminium wijst op elektrificatie als een van de belangrijkste drijfveren voor de toekomstige groei van het aluminiumgehalte in alle productvormen. Accubakken, behuizingen van elektromotoren, maar ook behuizingen van carrosserieën en carrosserieën worden benadrukt als belangrijke toepassingen voor een grotere aluminiumdoordringing in de toekomst. Afhankelijk van het autosegment zal het gemiddelde aluminiumgehalte per voertuig naar verwachting stijgen van minstens 2,9 kg tegen 2025 in het A-segment tot 38,0 kg in het D-segment.
De aluminiumindustrie werkt nauw samen met de autofabrikanten om lichtgewicht nog verder toe te passen. Pas in de laatste twee decennia zijn er honderden nieuwe legeringen ontwikkeld om beter in te spelen op de vraag van de autofabrikanten. Hogere sterkte, betere vervormbaarheid en betere energieabsorptie zijn enkele van de gebieden waar de industrie zich op richt. De aluminiumindustrie investeert ook in innovaties die de overgang naar elektromobiliteit bevorderen. Laadstations, elektriciteitskabels en windenergiecentrales zijn enkele van de producten waar aluminium al een belangrijke rol speelt.
De samenvatting van de studie is hier te vinden. Het onderzoek is ontwikkeld door DuckerFrontier en gebaseerd op een gedetailleerde analyse van het gebruik van aluminium gietstukken, extrusies, smeedstukken en platen voor 38 onderdelengroepen en bestrijkt 95 procent van de EU28-productie in 2019.