Steeds meer vernuft in logistieke automatisering

Neem nou Crepa BV uit Rijswijk, importeur pur sang van heftrucks en andere magazijnvoertuigen. Van stellingen en mobiel intern transport dus. Kwamen nu met een stukje hardware (en software!) naar deze beurs om iedere heftruckbezitter gelukkig te maken. Want Crepa brengt een nieuw batterij-beheersysteem op de markt, genaamd EBC (Electronic Battery Controller). Het hart van het systeem bestaat uit een kleine elektronische module die op de batterijstekker kan worden geklikt. Deze module houdt nauwkeurig bij wat er met de batterij gebeurt. Een medewerker kan deze informatie met een handzaam apparaat draadloos uitlezen en inlezen in elke willekeurige pc. De speciaal ontwikkelde software toont vervolgens op grafische wijze per batterij het aantal laadcycli, het aantal tussenladingen, het aantal keer dat de batterij te diep is ontladen, etc. Op basis van deze gegevens berekent het systeem ook de resterende levensduur. De investeringskosten bedragen ongeveer drie tot tien procent van de batterij-aanschafprijs, afhankelijk van het aantal batterijen en type systeem.

Voortaan dus geen verrassingen meer over de levensduur van de truckbatterij! Ook geen verrassingen meer voor de eigenaar van een klein bedrijf met een klein magazijn, die voorraadbeheer en locatiebeheer wil automatiseren op dezelfde manier als de grote jongens doen.

Logifact uit ‘s Hertogenbosch liet een nieuw WMS zien, dat door zijn modulaire opbouw in een magazijn actief is waar twee man rondlopen en precies zó werkt in een magazijn waar honderd man, al dan niet in ploegendienst, hun taken verrichten. Het leuke is dat het WMS niet afhankelijk is van een ERP – wat je vaak ook niet hebt in kleine bedrijven – en flexibel genoeg is om snel ingepast te worden in de routines van het bedrijf. En het groeit automatisch mee als het magazijn groeit en het aantal medewerkers uitbreidt.

Trucknavigator

Iedereen kent de verhalen over vrachtwagens die dankzij de nieuwe navigatiesystemen dwars door veel te nauwe dorpsstraten denderen op weg naar industrieterreinen volgens de kortste route. Of opeens op bospaden belanden die formeel lokaal aangrenzende bewoners toegang bieden en toevallig ook een verbindingsweggetje vormen tussen twee provinciale wegen. Maar dat is toch niet bedoeld voor zwaar vrachtverkeer? Bij PTV Nederland uit Utrecht (sinds 19 september op de Energieweg 1 gehuisvest) schijnen ze dat begrepen te hebben, want die presenterden tijdens ICT & Logistiek Truck navigator 5. Hij wordt al gebruikt door boordcomputerleveranciers en doordat PTV Benelux met die leveranciers een goede samenwerking heeft opgebouwd, konden de softwaremakers een goed beeld krijgen van de behoeftes van een chauffeur. Dus routeert de truck navigator 5 zo min mogelijk door woonerven en/of ‘vrachtwagenonvriendelijke’ gebieden door geheel Europa. Ook is er data toegevoegd zoals brughoogten, aslasten, gevarengoed (ADR) beperkingen, en dergelijke. Met nog geen honderd procent dekking, ‘maar dat zal de komende tijd wel snel veranderen’, zo verwacht commercieel medewerker Wesley Bish.

Geen navigatiesysteem maar wel een transportsoftware ‘oplossing’ vinden we bij Gateway Software BV uit Capelle aan de IJssel. Deze automatiseerder timmert al zo’n 28 jaar aan de weg met het modulaire softwarepakket FreightWare, dat voor uiteenlopende logistieke disciplines kan worden toegepast. ‘Complete integratie van expeditie, scheepvaart, transport, warehousing, elektronische douaneaangiften, intermodaal transport, fleet management en relatiebeheer’, vertelt woordvoerster Mera Hoornweg. Daarbij bestaat de mogelijkheid het pakket uit te breiden met modules voor facturatie, kostenbeheer, rapportages, kalender, EDI, WEB interfaces en interfaces met de systemen van klanten.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago