SSAB Tunnplåt heeft deze week de vier genomineerden voor de tiende editie van de Swedish Steel Prize gepresenteerd. De winnaar wordt 20 november bekend gemaakt in de Blauwe Zaal van het stadhuis van Stockholm.
De Swedish Steel Prize is tien jaar geleden ingesteld door SSAB Tunnplåt om het gebruik van hogesterktestaal te stimuleren. Kuhn Audureau uit Frankrijk is een van de genomineerden (foto rechts) met een nieuwe ophangarm van een grasmaai-aggregaat. De constructie van de arm van hogesterktestaal is ruim twintig procent lichter dan het vorige model en diens draagvermogen minstens twintig procent hoger.
Het tweede genomineerde product is een spoorwagon voor het Zweedse LKAB (foto links). De laadcapaciteit is met vijfentwintig procent gestegen. Zonder verhoging van het brutogewicht is het laadvermogen van de nieuwe wagon met twintig ton toegenomen tot honderd ton ijzererts. Dit betekent voor het milieu een lager energieverbruik per getransporteerde ton ijzererts.
Modec uit Groot-Brittannië heeft hoge sterkte staal gebruikt bij de ontwikkeling van een nieuw, licht en sterk chassis. Dit chassis is de onderbouw van een nieuw vervoermiddel met hogere laadcapaciteit, hetgeen het milieu rechtstreeks ten goede komt. Tevens heeft het bedrijf de productie weten te vereenvoudigen en de materiaalkosten kunnen verlagen.
Tenslotte is het Spaanse bedrijf Silos Cordoba genomineerd (foto, rechtsboven) voor de ontwikkeling van een nieuwe silo van hoge sterkte staal. De nieuwe constructie is ongeveer vijfentwintig procent lichter, eenvoudiger te monteren en circa dertig procent goedkoper te transporteren door het lagere brandstofverbruik.