Tot nu toe werden vlootbeheersystemen ingezet om de toegang tot individuele hef- of magazijntrucks te autoriseren. Stills nieuwe OptiTruck-functie in FleetManager 4.x maakt het echter mogelijk om een specifieke truck voor de eerstvolgende taak aan een chauffeur toe te kennen.
Dit resulteert volgens de fabrikant in een efficiëntere inzet van de interntransportvloot. Tegelijkertijd garandeert een centrale verzamel-/terugbrenglocatie een snelle toegang tot de beschikbare trucks en maakt het systeem de beschikbaarheid en de inzet van individuele trucks volledig transparant. Een pilot van de nieuwe OptiTruck-functie bij Hella Distribution GmbH in Erwitte, Duitsland, bewijst dat het actief beheren van de interntransportvloot fikse besparingen oplevert. Dankzij Still OptiTruck wist Hella, zelfs bij een licht stijgende werklast, haar oorspronkelijke vloot van 160 trucks met ongeveer 20 procent te reduceren. Een forse kostenbesparing dus.
Kleinere vloot
De voordelen vloeien voornamelijk voort uit het actief toewijzen van de trucks aan chauffeurs. Een chauffeur heeft nog slechts toegang tot die truck die hem voor de taak is toegekend op basis van de door de vlootbeheerder gedefinieerde selectiecriteria. Dat kan de truck zijn met het laagste aantal effectieve bedrijfsuren, maar bijvoorbeeld ook de jongste voor de betreffende taak geschikte truck uit de vloot. Het vlootbeheersysteem bewaakt op deze manier een evenredige inzet van alle trucks, waardoor een kleinere vloot volstaat. Net als FleetManager 4.x, is Still OptiTruck web-based en dus vanaf meerdere locaties snel en eenvoudig toegankelijk. Online, vanaf een pc of vanaf een mobiel of tablet, heeft de gebruiker toegang tot de geselecteerde parameters. Het cockpitoverzicht en de uitgebreide rapportages bieden tal van beheer- en evaluatiefuncties, bijvoorbeeld voor truckinzet, bedrijfsuren of het soort inzet.
Kaartlezer
De gebruikte hardware bestaat uit een robuuste, industriële TouchPad terminal met geïntegreerde kaartlezer. Via de terminal krijgt de chauffeur, nadat hij zich met zijn pas heeft aangemeld, een truck toegekend. Een aanvullende kaartlezer op de truck geeft hem daadwerkelijk autorisatie om met de betreffende truck aan de slag te gaan. De kaartlezer op de truck kan ook eenvoudig achteraf worden opgebouwd. Gebruikers die reeds gebruik maken van de toegangsautorisatie functie van FleetManager 4.x hebben geen aanvullende kaartlezer op de trucks nodig.
Schades
Bij het ophalen van de truck en na een korte inspectie, kan de chauffeur tevens eventuele schade eenvoudig melden. Zo biedt het systeem extra mogelijkheden voor het detecteren van schades, naast shockdetectie via sensoren op de truck. Bij schades of storingen krijgt de servicedienst van Still, of de eigen technische dienst van de klant, direct een waarschuwing, waarna de betreffende truck in het systeem kan worden geblokkeerd totdat het probleem is verholpen.
Voor het eerst is de vlootbeheerder op die manier in staat om de beschikbaarheid van elke individuele truck nauwkeurig te bepalen. Doordat de tijdstippen waarop een taak is toegekend, een truck wordt opgehaald en vervolgens weer wordt teruggebracht nauwkeurig worden geregistreerd, wordt daarnaast voor het eerst de precieze inzetduur van elke truck vastgelegd. Op basis van deze informatie zijn wellicht verdere optimalisatieslagen mogelijk. FleetManager 4.x en Still OptiTruck kunnen worden ingezet voor alle truckmerken. Momenteel gebruiken ongeveer negenhonderd Still-klanten FleetManager 4.x, voor een optimaal beheer van ongeveer 14 duizend trucks.