De samenwerking tussen Still en Egemin kent een rijke historie. Sinds 1958 was Egemin lange tijd Still-importeur voor de Benelux. Daarnaast voorziet de logistieke automatiseringsspecialist al enkele jaren op projectbasis Still-trucks van de nieuwste technologieën, zodat deze automatisch kunnen worden ingezet. Met de overname van Egemin Automation door KION Group, in mei van dit jaar, is die samenwerking definitief bekrachtigd.
Still, dat eveneens tot de KION Group behoort, is één van de marktleiders op het gebied van klantspecifieke, premium oplossingen voor de intralogistiek. Egemin Automation richt zich op turnkey geautomatiseerde material handlingoplossingen voor intern transport en opslag.
Met de nieuwe samenwerking worden die krachten gebundeld en ontstaat een team van 350 automatiseringsexperts, met kennis in vrijwel alle marktsegmenten. ‘Wij kunnen als één, grote aanbieder de markt benaderen’, stelt Jean-Paul Dubois, managing director Still Benelux. ‘De Benelux is één van onze belangrijkste markten. Aangezien we nu tot dezelfde groep behoren, kunnen we nog nauwer samenwerken met Still in de Benelux’, voegt Jan Vercammen, CEO en managing director bij Egemin Automation, toe.
Dat Still met onder andere de introductie van iGoEasy, een flexibele en intuïtieve oplossing voor het automatiseren van een of enkele trucks met behulp van iPads, reeds eerder op eigen voet succesvolle stappen heeft gezet op het gebied van automatisering van intern transport, zien Dubois en Vercammen als voordeel. Beide partners versterken elkaar.
‘Waar de eerder door Still gepresenteerde oplossingen interessant zijn voor het automatiseren van een deel van het bedrijfsproces, zijn de oplossingen van Egemin Automation voor een totaal andere doelgroep bestemd en juist interessant voor bijvoorbeeld het automatiseren van volledige magazijn-operaties’, weet Dubois. ‘Door onze knowhow en ervaringen te bundelen, bieden we de markt een one-stop-shopoplossing, waar de klant voor álle automatiseringsvraagstukken terecht kan.’
Volgens Vercammen neemt de behoefte aan die totaaloplossing toe. ‘Traditioneel zijn Europa en Noord-Amerika de regio’s waarin het meest wordt geautomatiseerd, met het kostenplaatje natuurlijk al belangrijkste drijfveer’, stelt hij. Maar er zijn uiteraard meer factoren die automatisering interessant maken, zoals veiligheid, kwaliteit en het beheersbaar maken en houden van (magazijn)processen. ‘Het kunnen aanbieden van een totaalpakket is dan van essentieel belang’, aldus Vercammen.
Naast de bestaande automatiseringsoplossingen, gebaseerd op de Still MX-X smallegangentruck, de reachtruck type FM-X en Egemin’s automatiseringspakket voor magazijntrucks, zullen Egemin Automation en Still vier aanvullende serietrucks geschikt voor automatisering aanbieden: de EXV-SF stapelaar, de EK-X hoogheffende orderverzameltruck, de CX-T trekker en de EXU-SF elektropallettruck. Daarnaast bieden de partners gezamenlijk een reeks automatiseringsconcepten aan, bijvoorbeeld voor het automatisch transport van enkele pallets van het ene punt naar het andere punt of voor het transport van goederen met automatische trekkers langs meerdere afzetlocaties. ‘Doordat ook die concepten geschikt zijn voor serieproductie, blijven de kosten laag, ook voor service, en de flexibiliteit hoog’, voegt Vercammen toe.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…