Still volgt trend met introductie van routetreintje liftrunner

De Liftrunner-elementen zijn rollende E- of C- gevormde frames die aan de voor- en achterzijden zijn voorzien van een koppeling. De frames kunnen pneumatisch of hydraulisch heffen en nemen zodoende elke verrolbare ladingdrager op, zoals rolcontainers en rolpallets. Door de Liftrunners naar de betreffende locatie te trekken is het volgens Still eenvoudig om het principe van lean productie te verzorgen.

 

Sneller dan pallettransport

De voordelen van de inzet van routetreinen zijn evident. Strak geregisseerde leveringen met voorverzamelde ladingdragers zijn makkelijk uitvoerbaar. Daarbij voert de chauffeur van de trekker alles alleen en zonder inzet van extra transportmiddelen uit. Dat scheelt niet alleen trucks, maar ook ruimte en personeelskosten. Bovendien is transport via de routetrein sneller dan pallettransport met een heftruck omdat de handlingtijd per ladingdrager zich tot een minimum beperkt. De Liftrunner-elementen nemen rolbare ladingdragers eenvoudig vanaf vloerniveau op. Ze worden als het ware zo in het E- of C-frame geschoven. Hoeveel Liftrunner-elementen een trein bevat, hangt af van de benodigde inzet. De units zijn simpel te koppelen tot een maximale treinlengte van respectievelijk vijf E- of vier C-frames. Deze frames zijn geschikt voor het opnemen van kwart-, halve of volledige pallets tot een maximale buitenmaat van 2.000 maal 1.200 mm.

 

Tijdens de rit worden de trolleys hydraulisch of pneumatisch geheven zodat alleen de grotere, stille PU-wielen van de ‘Liftrunner’ contact met de bodem hebben. Dit scheelt rijgeluid en ontlast de rollen van de containers of rolpallets. Bij het heffen worden de trolleys automatisch en veilig op hun plaats gehouden.

 

Netjes in het spoor

Elke Liftrunner volgt nauwkeurig het spoor van de voorgaande unit en de trekker. De draaicirkel komt in de standaard maat op 3,9 meter. Over de hele treinlengte gemeten bedraagt de spoorafwijking minder dan 2 procent. Bij aankomst kan de chauffeur de trolleys via een voetpedaal makkelijk en veilig lossen uit de Liftrunner-frames. De beladen trolleys worden naar de werkplek gerold en omgewisseld voor een lege. Belading van de frames kan naar keuze zowel links als rechts gebeuren, afhankelijk van de gekozen positie in de trein. Dankzij de universele koppeling maakt het niet uit in welke richting de Liftrunner wordt aangehaakt.

 

Geschikte trekkers

De STILL CX-T en R 06 trekkers zijn geschikt om met routetreinen te werken. De CX-T beschikt over 4 ton trekvermogen en is voorzien van een stille en sterke AC-rijmotor. De trekker R 06 met zitplaats is ook geschikt voor inzet op grote afstanden en bij buitenomstandigheden. Het trekvermogen bedraagt maximaal 6 ton.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

15 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago