Strengere eisen milieuzones vanaf 2010

In Nederland zijn sinds 1 juli 2007 in verschillende steden milieuzones voor vrachtauto’s ingesteld. In deze zones zijn alleen nog vrachtauto’s toegestaan die aan vastgestelde toelatingseisen voldoen.

Uitbreiding zones

Op 1 januari 2010 zijn er milieuzones in Amsterdam, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. De invoering van een milieuzone voor vrachtauto’s is een van de maatregelen uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit om de luchtkwaliteit te verbeteren. In het convenant uit 2006 is afgesproken dat de milieueisen in de tijd steeds strenger worden. Vrachtauto’s met een Euro 3 motor met roetfilter die jonger zijn dan 8 jaar hebben vanaf 1 januari 2010 nog toegang tot de milieuzones. De andere Euro 3 vrachtauto’s hebben geen toegang meer in de milieuzones. Ook vrachtauto’s met een Euro 4 motor of Euro 5 motor kunnen de milieuzones nog in. Vrachtauto’s die op een andere brandstof dan diesel rijden, maar wel een vergelijkbare of betere emissie hebben dan de hierboven genoemde vrachtwagens, hebben eveneens toegang. Vanaf 1 juli 2013 krijgen alleen vrachtwagens met een euro 4 motor of hoger nog toegang tot de milieuzones, evenals vrachtwagens die op een andere brandstof rijden dan diesel.

Wel of geen toegang

Vrachtauto-eigenaren kunnen via het Kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW) de voertuiggegevens bekijken. Het kan voorkomen dat de Euroklasse niet bij de RDW staat geregistreerd. Met behulp van de daarvoor bestemde omrekentabel kan aan de hand van de Datum Eerste Toelating de Euroklasse van het voertuig worden bepaald.            

Het aantal milieuzones neemt vanaf 2010 toe, ook de eisen om de zones binnen te komen worden strenger.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago