Het huidige record, een overspanning van zo’n 22 meter, is sinds vorig jaar in handen van Delft. In 2012 hadden TU/e’ers al eens een brug van 19,55 meter neergezet.
Drie meter extra in drie jaar tijd; daar zijn ze in Eindhoven niet van onder de indruk, zeggen afstudeerders Gerben Bouthoorn en Luc Gerlings (Building Technology). ‘Wij willen er echt een schepje bovenop doen en iets spectaculairs neerzetten. Niet alleen met een paar meter méér, maar ook door de eerste brug over water te bouwen.’
Dat de bierkrattenbrug niet alleen een ludieke actie is, is duidelijk volgens de heren. Gerlings: ‘Het is een uitdaging op meerdere aspecten. Met het modelleren, berekenen, en de uitvoering wordt een beroep gedaan op de kennis die je opdoet tijdens je studie.’
Het uitgangspunt van het ontwerp is een zogeheten kettingboog. De kratten in de boog worden niet meer gestapeld, maar liggend in elkaar geschoven. De kratten mogen niet verlijmd, vastgeschroefd of anders aan elkaar bevestigd worden. Wanneer de volledige brug afgebouwd is, wordt de steigerconstructie onder de brug verwijderd en moet de brug minimaal 60 minuten vrij staan voordat het wereldrecord is gevestigd.
Het bouwproces en het eindresultaat van de brug zijn te bekijken tijdens het Dream & Dare Festival, op 22, 23 en 24 april ter ere van het zestigjarig bestaan van TU/e. Op zaterdag 23 april wordt om 16:00 uur bekend gemaakt of de bierkrattenbrug een nieuw record in Eindhoven heeft neergezet.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…