Vorige week vertrokken de eerste van zo’n 150 studenten naar Finland om te gaan werken aan een brug van ijs versterkt met papiervezel. De 65 meter lange brug is gebaseerd op een ontwerp van Leonardo da Vinci, krijgt een vrije overspanning van 35 meter, en wordt daarmee de grootste ijsbrug ooit. Het internationale project staat onder leiding van een team van de TU Eindhoven. Op 13 februari moet de vijf meter brede brug klaar zijn. Om te demonstreren dat de brug zeker stevig genoeg is voor voetgangers, zal een twee ton zware auto de brug opgaan.
De ‘Bridge in Ice’ (https://www.structuralice.com/) is het derde ‘ijsproject’ in Finland van studenten en medewerkers van de faculteit Bouwkunde van de TU Eindhoven. Net als de vorige jaren wordt het weer spannend of het in het Finse Juuka koud genoeg blijft om de constructie op tijd klaar te hebben. In 2014 bouwde een Eindhovens team in drie weken ‘s werelds grootste ijskoepel (30 meter), en die kwam ternauwernood klaar doordat het toen ongebruikelijk warm was in Finland. Omdat er voor het project van dit jaar ongeveer twee keer zoveel ijs nodig is, zo’n 900 ton in totaal, gaat het team uit van een twee keer zo lange bouwperiode. De studenten gaan zeven weken lang dag en nacht doorwerken, onder barre omstandigheden, in ploegendienst. Lange werkonderbrekingen zijn geen optie, want dan zou de apparatuur bevriezen.
Da Vinci
De brug wordt gemaakt met water waar twee procent papiervezel aan is toegevoegd. Door de vezels is dit water in bevroren toestand drie keer zo sterk als normaal ijs, en bovendien tien keer zo taai. Dat water spuiten de studenten in dunne laagjes op een grote opgeblazen ballon die als mal dient, en het bevriest bijna onmiddellijk. Wanneer de constructie stevig genoeg is, wordt de ballon eronder weggehaald.
De brug is gebaseerd op een ontwerp van Leonardo da Vinci voor een nooit gerealiseerde brug over de Bosporus. De ijsbrug heeft hetzelfde constructieprincipe als de brug van Da Vinci: de gehele constructie ondervindt alleen drukbelasting. De papiervezels die achter blijven na het smelten van de brug in het voorjaar, zullen gebruikt worden als compost.
Gewicht van een auto
Het team wil met het project laten zien wat er allemaal mogelijk is met dit materiaal. Constructief ontwerpers van de TU/e hebben in de voorbereiding veel gerekend en verwachten dat de brug makkelijk het gewicht van een auto zal kunnen dragen. Uit die berekeningen kwam ook naar voren dat het eerdere doel – vijftig meter vrije overspanning – niet haalbaar was doordat er dan meer ijs nodig is dan het team kan produceren. Overigens zal er, behalve tijdens de opening, geen autoverkeer over de brug gaan, maar voetgangers. De brug wordt de hoofdattractie van een aansluitend ijsfestival in Juuka. De verwachting is dat dit net als de vorige ijsprojecten duizenden bezoekers trekt.
Niet alleen uit Nederland
In totaal gaan zo’n 150 studenten en vrijwilligers de komende anderhalve maand naar Juuka om de brug te bouwen. Niet alleen uit Nederland, maar ook uit België, Engeland, Schotland, Portugal, Zwitserland en Finland. De projectleider is ir. Arno Pronk, onderzoeker aan de TU Eindhoven. Hij leidt het project samen met masterstudenten Roel Koekkoek en Thijs van de Nieuwenhof. Behalve studenten en medewerkers van de TU/e werken 10 onderwijsinstellingen mee, waaronder Summa College, Sint Lucas en Fontys Hogescholen (alle drie uit Eindhoven) en Universiteit Gent, KU Leuven en Aalto University (Helsinki). Verder dragen 45 bedrijven bij aan het project.
Meer informatie staat op de website van het project: https://www.structuralice.com/ en op Facebook, www.facebook.com/bridgeinice. De bouw zal via livecams te volgen zijn; de beelden daarvan verschijnen op de website.