Circulaire scheepsbouw, zero uitstoot in de scheepvaart of over goede data beschikken? De maritieme maaksector had tot nu toe weinig subsidie om aan dit soort innovaties te werken. De subsidieregeling maritieme innovatieprojecten brengt daar verandering in. Sinds 24 oktober is er een subsidiebudget voor partijen die producten of diensten ontwikkelen voor deze sector.
Er is een brede doelgroep die subsidie kan aanvragen, waaronder mkb’ers en onderzoeks- en kennisinstellingen. De partijen kunnen alleen in een samenwerkingsverband een aanvraag doen.
Met de subsidie ondersteunen we onderzoek en ontwikkeling. Het onderzoek of ontwikkeling van een product moet de uitstoot van ammoniak, koolstofdioxide en methaan in de scheepvaart verminderen. Het kan gaan om bijvoorbeeld iets doen tegen de uitstoot van geuren en fijnstof. Of werken aan geluidsreductie van schepen voor de omgeving.
Het ministerie van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat gaf de sectoragenda voor de maritieme maakindustrie aan de Tweede Kamer in 2023. Hierin staan de knelpunten voor de maritieme maakindustrie. De subsidie is een resultaat van die sectoragenda.
De maritieme maakindustrie houdt zich bezig met ontwerp, de bouw en verbouwen en onderhouden of repareren van schepen. Het kan gaan om drijvende structuren, scheepscomponenten of scheepssystemen. De systemen zijn voor de scheepvaart, marine, havens, offshore, natte waterbouw en toeleveranciers.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…