ESEF 2014 kijkt terug op een succesvol evenement dat nog meer potentie in huis heeft. Een recent follow-up onderzoek wijst uit dat deelname aan deze beurs tot waardevolle contacten en vaak ook tot concrete orders leidt, maar er liggen nog volop kansen voor het grijpen.
Van de 25.698 professionals die ESEF 2014 bezochten, liet 83 procent contactgegevens achter bij exposanten, zo blijkt uit het onderzoek. In 40 procent procent van de gevallen pakten exposanten die contacten op. In totaal heeft bijna driekwart van alle bezoekers na de beurs contact gehad met één of meer exposanten die op ESEF 2014 aanwezig waren. Prima percentages, ook terug te zien in de waarderingscijfers van exposanten en bezoekers en de bereidheid van beide groepen om in 2016 weer van de partij te zijn.
Maar op het punt van opvolging van contacten is zeker meer winst te behalen, aldus marktmanager Gert Jan Braam van Jaarbeurs: ‘Naast het op de hoogte blijven van de nieuwste trends en innovaties, het onderhouden van het netwerk van bestaande relaties en het aangaan van nieuwe relaties, wordt het resultaat afgemeten aan leads to business en (toekomstige) omzet. Als er dus ergens mooie ‘new business’ kansen liggen, is het wel bij persoonlijke ontmoetingen op ESEF, waar bovendien contactgegevens uitgewisseld zijn. Hierbij kunnen we exposanten nog meer ondersteunen en daar zullen we op inspelen met een nieuw trainingsprogramma. Een nieuwe stap naar betere resultaten.’
De contacten die werden gelegd naar aanleiding van ESEF 2014 waren in 21 procent van de gevallen goed voor één of meer orders binnen vier maanden na de beurs, laat het onderzoek zien. Over het algemeen komt dat vaker voor bij bestaande relaties (80 procent) dan bij nieuwe relaties, maar ook dat scoort hoog (58 procent). In beide gevallen leiden deze orders vaak tot meer handel: nagenoeg zes op de tien bezoekers die een order plaatsten bij een exposant, zijn van plan om dat het komende jaar vaker te doen. Die olievlekwerking noemt Braam een positieve factor: ‘ESEF zet handel in beweging. Op de beurs, maar ook nog een lange periode daarna. Bovendien geeft ongeveer 12 procent van de bezoekers die nog geen order plaatste aan dit binnen twaalf maanden alsnog van plan te zijn.’